ویپ (VoIP) چیست؟
ویپ (VoIP) چیست؟
به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماسهای تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.
تا 30 سال پیش واژهای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاورهای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیدههایی جذاب بودهایم؛ گسترش رایانههای شخصی، فناوریهای جدید ارتباطی همچون تلفنهای سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.
این ارتباط از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی و اینترنت به امور شغلی خویش میپردازند و نیز اوقات فراغت خود را سپری میکنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام میدهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر میپردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی قابل انجام هستند که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار میدهد و آن تکنولوژی VoIP است.
صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده میشود. با توجه به اینکه صوت میبایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بستههایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد. همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید در طی مراحل تبدیل آنالوگ به دیجیتال، تبدیل کدکها نقش مهمی ایفا میکند که برای اطلاع از نحوه کارکرد کدکها و انواع آنها میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید. جزییات روش را در شکل زیر میتوانید مشاهده کنید.
در انتهای انتقال نیز، عمل عکس آن انجام خواهد پذیرفت. سیگنال دیجیتال که از طریق شبکه IP انتقال یافته، در مقصد و توسط یک تبدیل کننده از حالت سیگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل خواهد شد.
سیگنال دیجیتال بسیار سادهتر قابل کنترل است. فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل آن به فرمتی مناسب و مقاومت در برابر نویز از مواردی است که کنترل آنها در حالت دیجیتال ساده تر انجام میپذیرد.
روند انتقال دیتا در ویپ
ارزان بودن به کارگیری شبکه داده برای ارسال صوت، استفاده بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیتهای مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان هزینه از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویسهای جدید از مزایای این تکنولوژی میباشند. این تکنولوژی همراه با مزایای جدیدی که ارائه میدهد، ریسکهای امنیتی نیز در پی دارد و به کارگیری آن نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی انجام شود. در ادامه به شرح مزایای این تکنولوژی پرکاربرد میپردازیم.
از نقطه نظرهای متفاوتی میتوان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینههای جاری، از جمله جذابترین ویژگیهای این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:
۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا
این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده میکند که موجب کاهش کابل کشی مجزا میگردد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.
۲. کنفرانسهای صوتی و تصویری
سازمانهایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانسها در بستر VoIP استفاده مینمایند از هزینههای برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافتهای کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری میکنند.
۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
همان طور که میدانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمانها و حتی سیستمهای خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش میباشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار میرود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت میتوانید از هزینههای موجود بکاهید.
۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود میباشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند علاوه بر کسر هزینهها موجب تسهیل تماسهای تلفنی نیز میشود.
۵. گسترش آسان
گسترش و افزودن کاربر در این سیستمها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستمهای پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.
۶. مدیریت متمرکز و آسان
مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار میدهند که از طریق آن میتواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید.
همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :
برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر میباشد.
۱. امکان ارائه شماره تلفنهای داخلی به تعداد بالا
با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، میتوانید تعداد مختلف داخلیها را داشته باشید.
۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)
استفاده از این سرویس در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، میتوان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و نیز امکان ذخیره سازی آن بر روی سرور میباشد.
۳. ضبط مکالمات
این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت میگیرد ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.
۴. تلفنهای نرم افزاری (SoftPhone)
با نصب تلفنهای نرم افزاری امکان دسترسی به داخلیهای کاربران از طریق کامپیوتر فراهم میباشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.
۵. Fax to Email
با استفاده از این ویژگی قابلیت ارسال فکسهای دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا میبرد.
۶. VoiceMail to Fax
این امکان نیز یکی دیگر از قابلیتهایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار میگذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکهای جهت فرستادن پیامهای صوتی به ایمیل میباشد.
۷. Interactive Voice Response
این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم میکند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش میشود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخشهایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و ... است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش میشود که برای ارتباط با هر بخش شمارهای اعلام میشود. سپس کاربر با انتخاب شمارهها به بخش مورد نظرش هدایت میشود.
۸. صف انتظار
با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماسهای مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده میشوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.
۹. تنظیم ساعات اداری
این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیادهسازی سیستمهای تلفنی سازمانها به شمار میرود که در سیستمهای مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.
۱۰. گزارش گیری
این امکان وجود دارد که تمام تماسهای کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماسها و ارائه گزارشهایی که بیانگر نحوه و میزان تماسهاست، مفید میباشد.
تکنولوژی VoIP دارای محدودیتهای مختص به خود است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میگردد.
مهمترین مسئله در ارتباط کیفیت صدا است. در دنیای واقعی شرایط به گونهای است که تضمین کیفیت بالای تماسها، کاری سخت و نیازمند درست کار کردن عوامل مختلف است.
همانطور که پیشتر اشاره شد، تکنولوژی ویپ، صوت را به داده دیجیتال تبدیل و پس از قرار دادن در بستههای اطلاعاتی آنها را از طریق شبکه IP، ارسال مینماید. همانند سایر نوعهای داده، بستههای اطلاعاتی ممکن است با همان اولویتی که ارسال شدهاند به مقصد نرسند. سیستم دریافت کننده قادر به بازسازی مجدد بستههای اطلاعاتی صرفنظر از اولویت دریافت آنها میباشد. ماهیت تبدیل صوت به صورت بلادرنگ است و این بدان معنی است که در صورتی که بسته های اطلاعاتی با اولویت ارسال در مقصد دریافت نشوند، در زمان بازسازی مجدد داده (تبدیل داده دیجیتال به صوت) سکوت را شاهد خواهیم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکلهای RTCP ارائه شده است که مسایلی از این دست پیش نخواهد آمد. فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اولیه، سربار پردازشی مختص به خود را خواهد داشت. علاوه بر این، فشرده سازی افت کیفیت صدا را به دنبال خواهد داشت.
سیستمهای مبتنی بر VoIP، در صورت قطع جریان برق آسیپ پذیر خواهند بود؛ البته برای این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از سادهترینهای آن استفاده از UPS در مواقع قطع برق است تا امکان برقراری تماس همچنان وجود داشته باشد. اما در سیستمهای پیشین و سنتی در صورت قطع جریان برق امکان استفاده از تلفنهای قدیمی وجود خواهد داشت چراکه شرکتهای مخابراتی، الکتریسیته را بر روی خطوط تلفن ارسال مینمایند. بدین ترتیب، حتی در صورت قطع جریان برق، تلفن معمولاً فعال و قابل استفاده خواهد بود چراکه برق تلفن از یک منبع دیگر تامین میگردد.
در انتها نمونههایی از ساختار سیستمهای مبتنی بر ویپ برای سازمان کوچک و ساختار VoIP برای سازمان بزرگتر آورده شده است.
یکی از نکات مهم در در طراحی سیستم VoIP پهنای باند مورد نیاز آن می باشد، به طوری که محدودیت پهنای باند، باعث قطع شدن مکالمه ها نشود.
در یک سیستم VoIP در گام اول ابتدا صدا به حالت دیجیتال در آمده، سپس فشرده می شود و در نهایت به صورت بسته های دیتا ارسال می شوند. این بسته ها باید بدون تاخیر زیاد، به گیرنده برسند تا تماسی موفق با رضایت طرفین مکالمه داشته باشیم. در سمت گیرنده دوباره این بسته ها به شکل آنالوگ در می آید و برای کاربر پخش می شوند.
در برقراری یک ارتباط تلفنی، عمل نمونه برداری یا Sampling از صدا صورت می گیرد. به طور معمول صدایی به طول تقریبی ۱۰ تا ۲۰ میلی ثانیه در بسته دیتا جهت ارسال قرار می گیرد. البته کدک های مختلفی تعریف شده اند که هر کدام استاندارد خاص خود را به منظور نمونه برداری و ارسال صدا تعریف کرده اند.
بسته به نوع کدک مورد استفاده در انتقال صدا، بسته های VoIP مدتی را در سمت گیرنده منتظر می مانند تا کار بافر شدن آن ها به حد تعیین شده برسد. با رسیدن حجم بسته ها در بافر سمت گیرنده به اندازه تعیین شده، صدا در سمت دیگر پخش خواهد شد.
تاخیر صدا، در حالت ایده آل باید به گونه ای باشد که شنونده متوجه آن نشود. چنانچه مقدار تاخیر از حدی فراتر رود، ادامه مکالمه میسر نخواهد بود.چنانچه تاخیر صدا بیش از ۲۰۰ میلی ثانیه شود، مکالمه تلفنی را از حالت مطلوب خارج می کند.
برای بالا بردن کیفیت VoIP می توان سیگنال دیجیتال شده صوت را قبل از بسته بندی با کدک های خاصی فشرده کرد. این کدک ها باعث می شوند حجم دیتای منتقل شده و در نتیجه پهنای باند کاهش و بنابراین سرعت انتفال آن ها افزایش یابد. کیفیت صدا در این کدک ها نسبت به گم شدن بسته های صوتی در شبکه دیتا حساسیت بیشتری دارد. بنابراین انتخاب کدک یکی از عوامل مهم در طراحی شبکه تلفنی مبتنی بر IP می باشد.
مقدار پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کدک :
کلمه Codec از تلفیق دو کلمه coder-decoder ساخته شده است. تبدیل موج آنالوگ به دیجیتال، پروسه فشرده سازی را کدک (Codec) گویند.کدک ها از امواج آنالوگ در فاصله های زمانی معین (time interval) نمونه برداری کرده و برای هر نمونه مقداری را اختصاص می دهند. در جدول زیر انواع کدک های صدا و برخی ویژگی های آن ها، آورده شده است.
کدک های پرکاربرد را بررسی می کنیم:
—G.711
—G.729
برای اطلاع بیشتر از انواع کدک ها می توانید به این لینک مراجعه کنید.
هدر IP :
”هدر IP” به سرآیند IP و UDP و RTP بسته ها اطلاق می شود.
Voice Payload تولید شده توسط کدک شامل دیتای صدا می شود.
UDP: این پروتکل ۸ اکتت را اضافه می کند که وظیفه Route کردن به سمت مقصد را بر عهده دارد. همانطور که می دانید یک پروتکل Connectionless بوده و تضمینی برای رسیدن بسته نمی کند.
IP: شامل ۲۰ اکتت می باشد که مسئول رساندن داده به مقصد است.
RTP: شامل ۱۲ اکتت است که اجازه بازسازی نمونه ها با ترتیب درست را می دهد. همچنین مکانیزمی برای اندازه گیری jitter و delay ارائه می کند.
در مجموع هدر های IP/UDP/RTP مقدار ثابت ۴۰ اکتت را به عنوان سرایند اضافه می کند.
البته قابل ذکر است که روش هایی برای کاهش سربار هدر های IP وجود دارند که می توان به cRTP یا RTP فشرده شده اشاره کرد. البته این مسئله به صورت گسترده پیاده سازی نشده است و انتظار می رود در آینده استفاده از آن بیشتر شود.
وسیله ارتباطی :
اغلب انتقال های ارتباطی VoIP از طریق اترنت انجام می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در بسته های اترنت به ترتیب ۸ اکتت را به Ethernet Preamble و ۱۴ اکتت بعدی برای آدرس MAC مبدا و مقصد، ۴ اکتت هم برای CRC و در نهایت ۱۲ اکتت هم به عنوان Gap در نظر گرفته می شود.
نتیجه نهایی به عنوان سربار اترنت ۳۸ اکتت خواهد بود.
Silence Suppression:
پروسه عدم انتقال اطلاعات، هنگام سکوت یکی از طرفین مکالمه است. این عملیات با استفاده از مبحث Voice Activity Detection (VAD)، پهنای باند لازم برای مکالمه را تا مقدار زیادی کاهش می دهد.
محاسبه پهنای باند:
مثال اول:
رابطه های زیر را برای به دست آوردن مقادیر نهایی استفاده می کنیم:
(PPS = (codec bit rate)/ (voice payload size
Bandwidth = total packet size * PPS
در هر ۲۰ میلی ثانیه یک بسته فرستاده می شود پس در هر ثانیه ۵۰ بسته می فرستیم. (۲۰ms * 50 = 1s)
Payload بدین صورت به دست می آید:
در مجموع خواهیم داشت : ۱۶۰ +۴۰ + ۳۸ = ۲۳۸ اکتت
بنابر این پهنای باند مورد نیاز برابر است با : ۲۳۸ * ۵۰ * ۸ = ۹۵,۲ Kbps
مثال دوم:
در هر ۲۰ میلی ثانیه یک بسته فرستاده می شود پس در هر ثانیه ۵۰ بسته می فرستیم. (۲۰ms * 50 = 1s)
Payload بدین صورت به دست می آید:
در مجموع خواهیم داشت : ۲۰ +۴۰ + ۳۸ = ۹۸ اکتت
بنابر این پهنای باند مورد نیاز برابر است با : ۹۸ * ۵۰ * ۸ = ۳۹,۲ Kbps
در شکل زیر انواع کدک های موجود به همراه پهنای باند لازم (با توجه به مقادیر فرضی طبق مثال های ارائه شده ) آورده شده است.
ابزار های مفید برای محاسبه پهنای باند:
نرم افزار نسخه گوشی های آیفون برای محاسبه پهنای باند
مقدمه
روشهای برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده میشود. اگر تاکنون چیزی راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره اینکه ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام میشود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر میدهد. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنالهای آنالوگ صوت به دادههای دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل میشوند.
ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه میتواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دادههای دیجیتال ممکن باشد، VoIP میتواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر میکند که شرکتهای تلفنی را بهطور کامل کنار بگذارید.
VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستمهای تلفنی را کاملاً متحول کند. شرکتهای زیادی هستند که سرویس VoIP ارئه میدهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.
در حال حاضر شرکتهای مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بیپایان این تکنولوژی جدید، در حال تأسیس مراکز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستمهای تلفن VoIP روزبهروز در حال گسترش است.
نحوه برقراری ارتباط
با سیستمهای VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:
سادهترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده میشوند، میباشد. این ابزارها این امکان را به شما میدهند که از تلفنهای آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفنهای آنالوگ استفاده میکنید). به آسانی میتوانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنتتان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما میگیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل میکند. همراه برخی ATAها یک نرمافزار هست که روی کامپیوتر load میشود و شما را قادر میسازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. این تلفنها تمام نرمافزارها و سختافزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل میشوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم میکنند.
این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکتهای زیادی هستند که نرمافزارهای مقرونبهصرفهای ارائه میدهند که میتوانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکتهای تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی میکنند. این دادهها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی میشود. هر روزه شرکتهای بیشتری سیستمهای تلفنی VoIP را نصب میکنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.
مزایای VoIP
ازآنجاییکه با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، میتوانید ارتباط برقرار کنید، کاربران میتوانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگیشان ارائه میدهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده میکنند. یک softphone یک نرمافزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load میکند. این برنامهها این امکان را به شما میدهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکتهای تلفنی سنتی هزینه سرویسهای اضافی را در صورت حساب شما میگنجانند. در حالیکه اگر از سرویسدهندههای VoIP استفاده کنید، این سرویسها استاندارد به حساب میآید. سرویسهایی مثل:
بعضی از سرویسدهندگان VoIP مزایای بیشتری در مورد فیلتر کردن تماسهای تلفنی ارائه میدهند. این قابلیتهای اضافی به شما این امکان را میدهد که در مورد چگونگی انتقال تماسهای تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیمگیری نمائید. این قابلیتها به شما امکان انجام کارهای زیر را میدهد:
بسیاری از سرویسهای VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را میدهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیتهای آنها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت میگیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستمهای تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویسدهندهتان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه کمتر برای سازمان شما میباشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکتهای دارای VoIP میتواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمانها میتوانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.
انتخاب یک سیستم تلفن VoIP
اگر شما تصمیم به پیادهسازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از تجهیزات تلفنی فعلیتان را میتوانید حفظ کنید. بدین ترتیب میتوانید به میزان زیادی در هزینهها صرفهجویی کنید. بسیاری از سیستمهای تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سختافزار و بهروزرسانی نرمافزار دارای قابلیت آدرسدهی میشوند.
علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاههای مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستمهای امنیتی و ... میتوانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصیه میشود که هیچگاه سعی نکنید با خریدن تلفنهای VoIP دست دوم در هزینهها صرفهجویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمیکند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفنهای دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید.
منابع:
http://www.aps.blogfa.com/post-10.aspx