آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

ویپ (VoIP) چیست؟ محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP

 ویپ (VoIP) چیست؟

محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP

  ویپ (VoIP) چیست؟

مقدمه در مورد ویپ (VoIP)

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

تا 30 سال پیش واژه‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره‌ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده‌هایی جذاب بوده‌ایم؛ گسترش رایانه‌های شخصی، فناوری‌های جدید ارتباطی همچون تلفن‌های سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.

این ارتباط از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی و اینترنت به امور شغلی خویش می‌پردازند و نیز اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام می‌دهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی قابل انجام هستند که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار می‌دهد و آن تکنولوژی VoIP  است.

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

 صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه صوت می‌بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌هایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید در طی مراحل تبدیل آنالوگ به دیجیتال، تبدیل کدک‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند که برای اطلاع از نحوه کارکرد کدک‌ها و انواع آن‌ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. جزییات روش را در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید.

محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP

 


در انتهای انتقال نیز، عمل عکس آن انجام خواهد پذیرفت. سیگنال دیجیتال که از طریق شبکه IP انتقال یافته، در مقصد و توسط یک تبدیل کننده از حالت سیگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل خواهد شد.



سیگنال دیجیتال بسیار ساده‌تر قابل کنترل است. فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل آن به فرمتی مناسب و مقاومت در برابر نویز از مواردی است که کنترل آنها در حالت دیجیتال ساده تر انجام می‌پذیرد.


روند انتقال دیتا در ویپ

ارزان بودن به کارگیری شبکه داده برای ارسال صوت، استفاده بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیت‌های مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان هزینه از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویس‌های جدید از مزایای این تکنولوژی می‌باشند. این تکنولوژی همراه با مزایای جدیدی که ارائه می‌دهد، ریسک‌های امنیتی نیز در پی دارد و به کارگیری آن نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی انجام شود. در ادامه به شرح مزایای این تکنولوژی پرکاربرد می‌پردازیم.

 مزایای ویپ (VoIP)

 از نقطه نظرهای متفاوتی می‌توان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینه‌های جاری، از جمله جذاب‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می‌کند که موجب کاهش کابل کشی مجزا می‌گردد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری

 سازمان‌هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس‌ها در بستر VoIP استفاده می‌نمایند از هزینه‌های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت‌های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری می‌کنند.

۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی

 همان طور که می‌دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم‌های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می‌باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار می‌رود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت می‌توانید از هزینه‌های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

 کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند علاوه بر کسر هزینه‌ها موجب تسهیل تماس‌های تلفنی نیز می‌شود.

۵. گسترش آسان

 گسترش و افزودن کاربر در این سیستم‌ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم‌های پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و آسان

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید.

همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  • استفاده از استانداردهای SIP ،H.323 و ...
  • امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)
  • کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
  • پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
  • قابلیت برنامه‌نویسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند یک گوشی موبایل و یا حتی پیشرفته‌تر از آن
  • پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارایه خدمات جدید، با هزینه‌ی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا

امکانات ویپ (VoIP)

برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد.

۱. امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، می‌توانید تعداد مختلف داخلی‌ها را داشته باشید.

۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

استفاده از این سرویس در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می‌توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و نیز امکان ذخیره سازی آن بر روی سرور می‌باشد.

۳. ضبط مکالمات

 این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

۴. تلفنهای نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.

۵. Fax to Email

با استفاده از این ویژگی قابلیت ارسال فکس‌های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می‌برد.

۶. VoiceMail to Fax

این امکان نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار می‌گذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکه‌ای جهت فرستادن پیام‌های صوتی به ایمیل می‌باشد.

 ۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می‌کند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش می‌شود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخش‌هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و ... است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش می‌شود که برای ارتباط با هر بخش شماره‌ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با انتخاب شماره‌ها به بخش مورد نظرش هدایت می‌شود.

۸. صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می‌شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیاده‌سازی سیستم‌های تلفنی سازمان‌ها به شمار می‌رود که در سیستم‌های مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

 ۱۰. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس‌های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس‌ها و ارائه گزارش‌هایی که بیانگر نحوه و میزان تماس‌هاست، مفید می‌باشد.

 محدودیت‌های ویپ (VoIP)

تکنولوژی VoIP دارای محدودیت‌های مختص به خود است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

  مهمترین مسئله در ارتباط کیفیت صدا است. در دنیای واقعی شرایط به گونه‌ای‌ است که تضمین کیفیت بالای تماس‌ها، کاری سخت و نیازمند درست کار کردن عوامل مختلف است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تکنولوژی ویپ، ‌صوت را به داده دیجیتال تبدیل و پس از قرار دادن در بسته‌های اطلاعاتی آنها را از طریق شبکه IP، ارسال می‌نماید. همانند سایر نوع‌های داده، بسته‌های اطلاعاتی ممکن است با همان اولویتی که ارسال شده‌اند به مقصد نرسند. سیستم دریافت کننده قادر به بازسازی مجدد بسته‌های اطلاعاتی صرف‌نظر از اولویت دریافت آنها می‌باشد. ماهیت تبدیل صوت به صورت بلادرنگ است و این بدان معنی است که در صورتی که بسته های اطلاعاتی با اولویت ارسال در مقصد دریافت نشوند،‌ در زمان بازسازی مجدد داده (تبدیل داده دیجیتال به صوت) سکوت را شاهد خواهیم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکل‌های RTCP ارائه شده است که مسایلی از این دست پیش نخواهد آمد. فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اولیه، سربار پردازشی مختص به خود را خواهد داشت. علاوه بر این، فشرده سازی افت کیفیت صدا را به دنبال خواهد داشت.

سیستم‌های مبتنی بر VoIP، در صورت قطع جریان برق آسیپ پذیر خواهند بود؛ البته برای این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از ساده‌ترین‌های آن استفاده از UPS در مواقع قطع برق است تا امکان برقراری تماس همچنان وجود داشته باشد. اما در سیستم‌های پیشین و سنتی در صورت قطع جریان برق امکان استفاده از تلفن‌های قدیمی وجود خواهد داشت چراکه شرکت‌های مخابراتی، الکتریسیته را بر روی خطوط تلفن ارسال می‌نمایند. بدین ترتیب، حتی در صورت قطع جریان برق، تلفن معمولاً فعال و قابل استفاده خواهد بود چراکه برق تلفن از یک منبع دیگر تامین می‌گردد.

در انتها نمونه‌هایی از ساختار سیستم‌های مبتنی بر ویپ برای سازمان کوچک و ساختار VoIP برای سازمان بزرگتر آورده شده است.





محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP


یکی از نکات مهم در در طراحی سیستم VoIP پهنای باند مورد نیاز آن می باشد، به طوری که محدودیت پهنای باند، باعث قطع شدن مکالمه ها نشود.

در یک سیستم VoIP در گام اول ابتدا صدا به حالت دیجیتال در آمده، سپس فشرده می شود و در نهایت به صورت بسته های دیتا ارسال می شوند. این بسته ها باید بدون تاخیر زیاد، به گیرنده برسند تا تماسی موفق با رضایت طرفین مکالمه داشته باشیم. در سمت گیرنده دوباره این بسته ها به شکل آنالوگ در می آید و برای کاربر پخش می شوند.

در برقراری یک ارتباط تلفنی، عمل نمونه برداری یا Sampling از صدا صورت می گیرد. به طور معمول صدایی به طول تقریبی ۱۰ تا ۲۰ میلی ثانیه در بسته دیتا جهت ارسال قرار می گیرد. البته کدک های مختلفی تعریف شده اند که هر کدام استاندارد خاص خود را به منظور نمونه برداری و ارسال صدا تعریف کرده اند.

بسته به نوع کدک مورد استفاده در انتقال صدا، بسته های VoIP مدتی را در سمت گیرنده منتظر می مانند تا کار بافر شدن آن ها به حد تعیین شده برسد. با رسیدن حجم بسته ها در بافر سمت گیرنده به اندازه تعیین شده، صدا در سمت دیگر پخش خواهد شد.

تاخیر صدا، در حالت ایده آل باید به گونه ای باشد که شنونده متوجه آن نشود. چنانچه مقدار تاخیر از حدی فراتر رود، ادامه مکالمه میسر نخواهد بود.چنانچه تاخیر صدا بیش از ۲۰۰ میلی ثانیه شود، مکالمه تلفنی را از حالت مطلوب خارج می کند.

برای بالا بردن کیفیت VoIP می توان سیگنال دیجیتال شده صوت را قبل از بسته بندی با کدک های خاصی فشرده کرد. این کدک ها باعث می شوند حجم دیتای منتقل شده و در نتیجه پهنای باند کاهش و بنابراین سرعت انتفال آن ها افزایش یابد. کیفیت صدا در این کدک ها نسبت به گم شدن بسته های صوتی در شبکه دیتا حساسیت بیشتری دارد. بنابراین انتخاب کدک یکی از عوامل مهم در طراحی شبکه تلفنی مبتنی بر IP می باشد.

مقدار پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. نوع کدک
  2. هدر IP
  3. وسیله ارتباطی (اترنت)
  4. Silence Suppression

کدک :

کلمه Codec از تلفیق دو کلمه coder-decoder ساخته شده است. تبدیل موج آنالوگ به دیجیتال، پروسه فشرده سازی را کدک (Codec) گویند.کدک ها از امواج آنالوگ در فاصله های زمانی معین (time interval) نمونه برداری کرده و برای هر نمونه مقداری را اختصاص می دهند. در جدول زیر انواع کدک های صدا و برخی ویژگی های آن ها، آورده شده است.



کدک های پرکاربرد را بررسی می کنیم:

—G.711

  • فرکانس نمونه برداری ۸khz
  • یک کدک استاندارد با bitrate بالا می باشد. (۶۴ Kbps)
  • استفاده از این کدک بهترین کیفیت صدا را ممکن می سازد. این نکته قابل ذکر است که از این کدک در خطوط PSTN نیز استفاده می شود لذا کیفیت تماس ها مانند خطوط تلفن معمولی خواهد بود.
  • همچنین کمترین latency را داراست که در نتیجه بار پردازشی کمتری را تحمیل می کند.
  • نیاز به license ندارد.
  • اما با همه این مزیت ها، مشکلی که پیش روی ما می گذارد نیاز به پهنای باند بالا است.

—G.729

  • فرکانس نمونه برداری ۸khz  (یعنی ۸۰ نمونه در هر ۱۰ میلی ثانیه)
  • یک کدک استاندارد ITU با نرخ بیت پایین است .(۸Kbps)
  • در بین کدک های موجود، بار پردازشی زیادی تحمیل می کند.
  • کیفیت مکالمه کمتری را در مقایسه با G.711 ارائه می کند.
  • نیاز به license دارد.

برای اطلاع بیشتر از انواع کدک ها می توانید به این لینک مراجعه کنید.

هدر IP :

 ”هدر IP” به سرآیند IP و UDP و RTP بسته ها اطلاق می شود.


Voice Payload تولید شده توسط کدک شامل دیتای صدا می شود.

UDP: این پروتکل ۸ اکتت را اضافه می کند که وظیفه Route کردن به سمت مقصد را بر عهده دارد. همانطور که می دانید یک پروتکل Connectionless بوده و تضمینی برای رسیدن بسته نمی کند.

IP: شامل ۲۰ اکتت می باشد که مسئول رساندن داده به مقصد است.

RTP:  شامل ۱۲ اکتت است که اجازه بازسازی نمونه ها با ترتیب درست را می دهد. همچنین مکانیزمی برای اندازه گیری jitter و delay ارائه می کند.

در مجموع هدر های  IP/UDP/RTP مقدار ثابت ۴۰ اکتت را به عنوان سرایند اضافه می کند.

البته قابل ذکر است که روش هایی برای کاهش سربار هدر های IP وجود دارند که می توان به cRTP یا RTP فشرده شده اشاره کرد. البته این مسئله به صورت گسترده پیاده سازی نشده است و انتظار می رود در آینده استفاده از آن بیشتر شود.

وسیله ارتباطی :

اغلب انتقال های ارتباطی VoIP از طریق اترنت انجام می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در بسته های اترنت به ترتیب ۸ اکتت را به Ethernet Preamble و ۱۴ اکتت بعدی برای آدرس MAC مبدا و مقصد، ۴ اکتت هم برای CRC و در نهایت ۱۲ اکتت هم به عنوان Gap در نظر گرفته می شود.

نتیجه نهایی به عنوان سربار اترنت ۳۸ اکتت خواهد بود.

Silence Suppression:

پروسه عدم انتقال اطلاعات، هنگام سکوت یکی از طرفین مکالمه است. این عملیات با استفاده از مبحث Voice Activity Detection (VAD)، پهنای باند لازم برای مکالمه را تا مقدار زیادی کاهش می دهد.

محاسبه پهنای باند:

 مثال اول:

  • کدک G.711 – ۶۴Kbps و دوره زمانی نمونه ها ۲۰ ms .
  • 1 فریم به ازای هر بسته (۲۰ms)
  • هدر IP استاندارد
  • وسیله ارتباطی اترنت


رابطه های زیر را برای به دست آوردن مقادیر نهایی استفاده می کنیم:

(PPS = (codec bit rate)/ (voice payload size

Bandwidth = total packet size * PPS

در هر ۲۰ میلی ثانیه یک بسته فرستاده می شود پس در هر ثانیه ۵۰ بسته می فرستیم. (۲۰ms * 50 = 1s)

Payload بدین صورت به دست می آید:


 در مجموع خواهیم داشت :  ۱۶۰ +۴۰ + ۳۸ = ۲۳۸ اکتت

بنابر این پهنای باند مورد نیاز برابر است با : ۲۳۸ * ۵۰ * ۸ = ۹۵,۲ Kbps

مثال دوم:

  • کدک G.729a – ۸Kbps و دوره زمانی نمونه ها ۱۰ ms .
  • 2 فریم به ازای هر بسته (۲۰ms)
  • هدر IP استاندارد
  • وسیله ارتباطی اترنت


در هر ۲۰ میلی ثانیه یک بسته فرستاده می شود پس در هر ثانیه ۵۰ بسته می فرستیم. (۲۰ms * 50 = 1s)

Payload بدین صورت به دست می آید:

در مجموع خواهیم داشت :  ۲۰ +۴۰ + ۳۸ = ۹۸ اکتت

بنابر این پهنای باند مورد نیاز برابر است با : ۹۸ * ۵۰ * ۸ = ۳۹,۲ Kbps

در شکل زیر انواع کدک های موجود به همراه پهنای باند لازم (با توجه به مقادیر فرضی طبق مثال های ارائه شده ) آورده شده است.


ابزار های مفید برای محاسبه پهنای باند:

Asterisk Guru:


RHEID:


BandCalc:


VoIP Bandwidth calc:

نرم افزار نسخه گوشی های آیفون برای محاسبه پهنای باند


مقدمه

روش­های برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده می­شود. اگر تاکنون چیزی راجع  VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره این­که ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام می­شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر می­دهد. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال­های آنالوگ صوت به داده­های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می­شوند.VoIP

ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه می­تواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنال­های آنالوگ به داده­های دیجیتال ممکن باشد، VoIP می­تواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل ­کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر می­کند که شرکت­های تلفنی را به­طور کامل کنار بگذارید.

VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم­های تلفنی را کاملاً متحول کند. شرکت­های زیادی  هستند که سرویس VoIP ارئه می­دهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.  

در حال حاضر شرکت­های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بی­پایان این تکنولوژی جدید، در حال تأسیس مراکز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستم­های تلفن VoIP روز­به­روز در حال گسترش است.

 

نحوه برقراری ارتباط

با سیستم­های VoIP به یکی از سه روش زیر می­توان ارتباط تلفنی برقرار کرد:

  1. ATA(gateway)

ساده­ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده می­شوند، می­باشد. این ابزارها این امکان را به شما می­دهند که از تلفن­های آنالوگ استاندارد فعلی­تان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفن­های آنالوگ استفاده می­کنید). به آسانی می­توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت­تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می­گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می­کند. همراه برخی ATAها یک نرم­افزار هست که روی کامپیوتر load می­شود و شما را قادر می­سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.

 

  1. IP Phones

این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. این تلفن­ها تمام نرم­افزارها و سخت­افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می­شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می­کنند.

 

  1. کامپیوتر به کامپیوتر

این روش آسان­ترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت­های زیادی هستند که نرم­افزارهای مقرون­به­صرفه­ای ارائه می­دهند که می­توانید برای این نوع VoIP از آن­ها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن­چه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

 

شرکت­های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی می­کنند. این داده­ها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت ­شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی می­شود. هر روزه شرکت­های بیش­تری سیستم­های تلفنی VoIP را نصب می­کنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.

 

مزایای VoIP

از­آن­جایی­که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می­توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می­توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی­شان ارائه می­دهد دسترسی داشته باشند.

برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می­کنند. یک softphone یک نرم­افزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load می­کند. این برنامه­ها این امکان را به شما می­دهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.

اغلب شرکت­های تلفنی سنتی هزینه سرویس­های اضافی را در صورت حساب شما می­گنجانند. در حالی­که اگر از سرویس­دهنده­های VoIP استفاده کنید، این سرویس­ها استاندارد به حساب می­آید. سرویس­هایی مثل:

  • Caller ID
  • Call Waiting
  • Call Transfer
  • Repeat Dialing
  • Return Call
  • Three-way Dialing

 

بعضی از سرویس­دهندگان VoIP مزایای بیش­تری در مورد فیلتر کردن تماس­های تلفنی ارائه می­دهند. این قابلیت­های اضافی به شما این امکان را می­دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس­های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیم­گیری نمائید. این قابلیت­ها به شما امکان انجام کارهای زیر را می­دهد:

  1. انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)
  2. ارسال مستقیم تماس به Voicemail
  3. ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
  4. امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک

بسیاری از سرویس­های VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می­دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت­های آن­ها و هزینه خدمات سوال کنید.

برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می­گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم­های تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویس­دهنده­تان تماس بگیرید. تمام این­ها به معنای هزینه کم­تر برای سازمان شما می­باشد.

یکی دیگر از منافعی که برای شرکت­های دارای VoIP می­تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان­ها می­توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آن­ها نیست.

 voip

انتخاب یک سیستم تلفن VoIP

اگر شما تصمیم به پیاده­سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدام­یک از تجهیزات تلفنی فعلی­تان را می­توانید حفظ کنید. بدین ترتیب می­توانید به میزان زیادی در هزینه­ها صرفه­جویی کنید. بسیاری از سیستم­های تلفن دیجیتال با افزودن کم­ترین سخت­افزار و به­روزرسانی نرم­افزار  دارای قابلیت آدرس­دهی می­شوند.

علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاه­های مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستم­های امنیتی و ... می­توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.

در آخر توصیه می­شود که هیچ­گاه سعی نکنید با خریدن تلفن­های VoIP دست دوم در هزینه­ها صرفه­جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. هم­چنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی­کند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفن­های دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیش­تری بپردازید.



منابع:

http://www.senatelecom.com/%D9%BE%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84/%D9%88%DB%8C%D9%BE-voip-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA



http://www.voip-blog.ir/%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87-%d9%be%d9%87%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%86%d8%af-%d9%84%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%aa-voip/



http://www.aps.blogfa.com/post-10.aspx