آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش حسابرسی همراه با تست

آموزش حسابرسی همراه با تست  

آموزش حسابرسی همراه با تست



آموزش حسابرسی همراه با تست

تعریف حسابرسی:

حسابرسی عبارت است از هرگونه رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک و انجام سایر بررسی ها که توسط شخصی مستقل از تهیه کننده آن به منظور ارائه اظهارنظر نسبت به صورت های مالی انجام می پذیرد.

انواع حسابرس:

1- حسابرس داخلی:

حسابرسان داخلی به بررسی کنترل های داخلی حسابداری و اداری می پردازند، یعنی سیستم حسابرسی به صورت صحیح انجام می شود، و نتایج یافته های خود را همراه با پیشنهادات اصلاحی در غالب تهیه گزارشی از نقاط ضعف سیستم های کنترل های حسابداری به هیأت مدیره و کمیته حسابرسی ارائه می دهد.

2- حسابرسی مستقل:

کسی که عضو مجمع حسابرسی مستقل است و دارای استقلال خاص خودش می باشد (استقلال کامل دارد) و در یک گزارش مستقل نظر خودش را راجع به صورت های مالی به بازرس قانونی شرکت یا به مجمع عمومی می دهد و در اغلب موارد گزارش نقاط ضعف کنترل داخلی را نیز ارائه می دهد.

تفاوت حسابرسان داخلی با حسابرسان مستقل:

1- حسابرسان داخلی آزمون رعایت را انجام می دهند نه آزمون محتوا، پس حسابرسان داخلی سیستم های کنترل داخلی را بررسی می کند و به اقلام ترازنامه کاری ندارند. اما حسابرسان مستقل هم آزمون محتوا و هم آزمون رعایت را انجام می دهند.

2- هدف حسابرسان مستقل اظهارنظر در مورد صورت های مالی صاحبکار است، در حالی که هدف حسابرسان داخلی رسیدگی به صورت های مالی نیست.

انواع حسابرسی:

1- حسابرسی مالیاتی «TAX»:

چند حسابرس مستقل دارد که کار حسابرسی مالیاتی را انجام می دهند و بیشتر روی سود و زیان و هزینه ها کار می کنند و مالیاتی را مشخص می کند که به عنوان مالیات نهایی تلقی می شود.

2- حسابرسی مالی:

این نوع حسابرسی به انجام حسابرسی صورت های مالی (ترازنامه، سود و زیان، سرمایه، وجوه نقد) در چارچوب استانداردهای حسابرسی جهت کسب اطمینان از نبود اشتباه یا تحریفی «با اهمیت» در این صورت ها و اظهارنظر نسبت به «ارائه مطلوب» آن در انطباق با استانداردهای حسابرسی می پردازد.

3- حسابرسی رعایت (ویژه):

حسابرسی رعایت همان حسابرسی مالی است، با این تفاوت که حسابرسی رعایت به بررسی میزان انطباق صورت های مالی با قوانین وضع شده، دستورالعمل ها و بخشنامه ها می پردازد و مختص اشخاص و سازمان های خاص مانند: رسیدگی ممیزان مالیاتی به اظهارنامه های مالیاتی، رسیدگی ذی حسابان و حسابرسان دیوان محاسبات کشور به قوانین مالی و بودجه شرکت ها و مؤسسات مالی، رسیدگی بانک ها توسط اداره بازرسی، نمونه هایی از حسابرسی رعایت می باشند که رعایت شدن و نشدن قوانین و مقررات را مورد بررسی قرار می دهد.

4- حسابرسی عملیاتی:

حسابرسی عملیاتی به بررسی قسمت های خاصی از سازمان به منظور ارزیابی نحوه عملکرد آنها صورت می گیرد و بر 3 نوع می باشد.

4-1- حسابرسی نهایی:

به بررسی و کنترل کامل مراحل خرید و فروش می پردازد که آیا خرید ثبت می شود، کارتکس صادر می شود و یا مراحل فروش به طور کامل انجام می پذیرد و در نهایتاً نتیجه گزارشات خود را در قالبی گزارش کوتاه که همان گزارش حسابرسی می باشد ارائه می دهد.

4-2- حسابرسی میانه:

سیستم کنترل داخلی را به طور کامل در یک دوره مالی بررسی و کنترل می کند، همچنین برنامه حسابرسی فاینال را برای انتهای سال بررسی و چک می کند که نتیجه آن را در قالب گزارشی به نام گزارش داخلی ارائه می دهد.

4-3- حسابرسی مستمر:

برای حسابرسی نهایی و طی یک دوره مالی انجام می شود. اگر این نوع حسابرسی انجام شود، دیگر در حسابرسی نهایی احتیاجی به ریزبینی نمی باشد.

انواع اظهارنظر (گزارش نویسی) حسابرسی:

1- گزارش کوتاه        2- گزارش بلند یا تفضیلی     3- گزارش رعایت      4- گزارش عملیات

انواع اظهارنظر کوتاه:

1- بند مقدمه:

مسئولیت های مدیریت و حسابرسان و همچنین صورت های مالی و دوره زمانی که صورت مالی برای آن تهیه شده است را مشخص می سازد.

2- بند دامنه (حدود رسیدگی):

بیانگر اجرای رسیدگی ها بر اساس استانداردهای حسابرسی است.

3- بند اظهارنظر:

بیان مختصر نظر حسابرسان بر مبنای رسیدگی های انجام شده است.

انواع مفروضات حسابداری:

1- قابل سنجش به پول (فرض واحد اندازه گیری):

برای اندازه گیری هر ویژگی یا کیفیت، در نگاه اول به یک مقیاس اندازه گیری نیاز می باشد، در حسابداری «پول» به عنوان واحد اندازه گیری مبادلات فرض شده است.

2- تفکیک شخصیت:

این فرض بین واحد تجاری و مالک یا مالکین آن مرزی قائل می گردد. برای مقاصد حسابداری و گزارشگری مالی هر مؤسسه یک شخصیت حقوقی مستقل فرض شده است.

3- دوره مالی:

در حسابداری عمر واحد تجاری به دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود که اصطلاحاً به آن «دوره مالی» گفته می شود که می توان سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله باشد. هر دوره مالی را که دوازده ماه طول بکشد «سال مالی» می گویند.

4- فرض تداوم بقاء:

فرض بر این است که هر واحد تجاری دارای تداوم فعالیت است، یعنی عمر شرکت نامحدود می باشد، در صورتی که این فرض رعایت نشود دارایی های شرکت دیگر ارزشی ندارد.

5- فرض تعهدی:

اصول پذیرفته شده حسابداری:

1- اصل بهای تمام شده:

طبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت می گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، مبادله ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. پرداخت های اضافی به علت خریدهای نسیه و مدت دار جزء بهای تمام شده دارایی محسوب نمی گردند.

2- اصل تحقق درآمد:

زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حساب ها و صورت های مالی را تعیین می نماید. طبق این اصل، درآمد زمانی شناسایی می گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

الف- مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

ب- فرآیند کسب سود، کامل شده باشد.

3- اصل تطابق (اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره):

بر اساس این اصل، هزینه های انجام شده جهت ایجاد درآمد، باید به حساب دوره ای که درآمد در آن تحصیل گردیده منظور گردد. به عبارت دیگر سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای به دست آمده و هزینه های تحمیل شده برای کسب درآمد همان دوره می باشد.

4- اصل افشاء:

اصل افشاء ایجاب می کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری، به طور مناسب و کامل افشا گردد. به طور کلی هرگونه اطلاعاتی که بر تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی مؤثر باشد، یعنی منجر به تغییر در تصمیم گیری گردد باید افشا گردد.

5- اصل اهمیت:

هنگامی که مبلغ اقلام و رویدادها در مقایسه با هزینه های آن با اهمیت نیست و نتایج حاصل از به کارگیری دقیق قواعد و رویه های حسابداری نمی تواند بر قضاوت و تصمیمات استفاده کنندگان تأثیر بگذارد، اصول حسابداری به طور دقیق رعایت نمی شد. مثلاً برای شرکتی که سرمایه آن بالغ بر 100.000.000 ریال می باشد رقم 50.000 ریال ممکن است بی اهمیت تلقی گردد، در صورتی که همین رقم برای شرکتی که سرمایه آن 1.000.000 ریال است با اهمیت می باشد.

نکته: اصل اهمیت به معنی نادیده گرفتن اقلام فاقد اهمیت نمی باشد، بلکه همه رویدادها صرف نظر از اهمیت آنها، باید مدنظر قرار گیرد.

6- اصل احتیاط (محافظه کاری):

یعنی تخمین کمترین برآورد سود تحقق یافته و یا بیشترین تخمین پیش بینی زیان احتمالی در آینده و منظور نمودن آن به حساب سود و زیان و یا تعیین کمترین بهای تخمینی تمام شده یک دارایی که بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری به نرخ ارزیابی شده است. (به عبارت دیگر بالا نشان دادن هزینه ها و پایین بودن درآمد و دارایی ها را در حد مقبول اصل احتیاط می گویند).

7- اصل ثبات رویه:

بر اساس این اصل کلیه رویه ها و رویدادهای مورد استفاده در شرکت باید هر ساله به طور یکسان و بدون تغییر انجام شود.، به طور مثال در روش استهلاک اگر شرکتی از روش خط مستقیم استفاده می کند باید هر ساله از همین روش استفاده کند و نمی تواند در دوره مالی یا سال بعد از روش نزولی استفاده کند.

نکته: اگر شرکتی نرخ هزینه مستهلک از روش خط مستقیم خود را مثلاً از 20 % به 10 % کاهش دهد، این به معنی تغییر روش نمی باشد و هنوز اصل ثبات رویه را رعایت شده است.

انواع گزارش حسابرسی:

1- گزارش مثبت:

گزارش مثبت یا مقبول که گزارش استاندارد نیز نامیده می شود، در صورت تحقق شرایط زیر صادر می شود:

1- صورت های مالی طبق استانداردهای حسابداری (شامل افشا و رعایت) ارائه شده باشد.

2- رسیدگی های حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی صورت گرفته باشد.

2- گزارش مشروط:

که بر سه نوع می باشد:

2-1- گزارش مثبت (مشروط):

گزارش مشروط مثبت عبارت است از تغییری در بیان اظهارنظر است که «به استثناء» و «با توجه» به شروط خود اظهارنظر می کند. گزارش مشروط مثبت گزارش بدی نیست بلکه حسابرس اظهارنظر می کند که با توجه به شروطی که خود قرار داده است، گزارش مثبت را ارائه می دهد.

زمانی که رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری نشده باشد از کلمه «به استثناء» استفاده می شود.

و در زمانی که محدودیت رسیدگی داشته باشیم از کلمه «با توجه» استفاده می شود.

2-2- گزارش عدم اظهارنظر:

خودش یک نوع گزارش مشروط است، اما اهمیت شرط به قدری بالاست که حسابرس نمی تواند اظهارنظر کند.

2-3- گزارش منفی:

این گزارش نشان دهنده این می باشد که یکی از اصول پذیرفته شده حسابداری رعایت نشده و در صورت های مالی اثر نامطلوب گذاشته است و صورت های مالی به نحو مطلوب نشان داده نشده است و حسابرس گزارش منفی می دهد.

نکته: اصل کنترل هر کس به وسیله شخص دیگر، یعنی هر کاری که انجام می شود باید یک شخص دیگر آن را کنترل کند.

نکته: صورت های مالی و گزارش حسابرسی توسط خود شرکت تهیه می شود.

انواع استانداردهای پذیرفته شده حسابداری:

1- استانداردهای عمومی:

در سه بخش ارائه می شود:

1-1- داشتن صلاحیت و آموزش فنی:

 داشتن صلاحیت و آموزش فنی کافی حسابرسان (یعنی داشتن تحصیلات دانشگاهی در حسابداری و حسابرسی، آموزش مستمر و آگاهی از صنعتی که صاحبکار در آن فعالیت می کند).

1-2- استقلال رأی:

استقلال رأی حسابرسان در تمام موارد حسابرسی، یعنی از لحاظ فنی مستقل باشند و از دید جامعه و اشخاص ثالث مستقل به نظر برسند.

1-3- اعمال مراقبت های حرفه ای:

اعمال مراقبت های حرفه ای لازم توسط حسابرسان در اجرای رسیدگی و تهیه گزارش که مستلزم بررسی دقیق کارهای انجام شده در هر یک از سطوح سرپرستی است.

2- استانداردهای اجرای عملیاتی:

2-1- کسب شناخت کافی از ساختار کنترل داخلی:

یک حسابرس دقیق و کامل باید برای برنامه ریزی حسابرسی و تعیین نوع، زمان بندی و میزان آزمون هایی که باید اجرا شود، باید شناخت کافی از ساختار کنترل داخلی کسب کند.

2-2- برنامه ریزی کافی (کار) و سرپرستی کارکنان:

از تهیه دستورالعمل کتبی برای کارکنان تا مرحله بررسی نهایی توسط شریک، در واقع نظارت کامل بر کارکنان انجام شود.

2-3- کسب شواهد کافی و قابل اطمینان:

از راه مشاهده، بازرسی، تأییدیه به عنوان مبنای اظهارنظر حسابرسان.

3- استانداردهای گزارشگری (محتوای گزارش حسابرسان):

3-1- طبق اصول پذیرفته شده حسابداری:

طبق استانداردهای حسابداری بودن یا نبودن صورت های مالی (بند اظهارنظر باید تصریح کند که آیا صورت های مالی طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر).

3-2- مشخص ساخت موارد رعایت و عدم رعایت یکنواختی:

رعایت اصل ثبات رویه، فرض بر یکنواختی کاربرد استاندارد حسابداری است، مگر اینکه گزارش حسابرسی خلاف آن را بیان نماید.

3-3- افشای کافی اطلاعات در صورت های مالی:

صورت های مالی شرکت را حسابداران و مدیران مالی تهیه می کنند و حسابرس نمی تواند در اقلام صورت های مالی دست ببرد، بلکه فقط می تواند درباره آنها اظهارنظر کند و درستی یا نادرستی آنها را افشاء کند.

3-4- اظهارنظر درباره کلیت صورت های مالی:

حسابرس نمی تواند در مورد یک قلم دارایی یا بدهی و یا درآمد یا هزینه خاصی اظهارنظر کند، بلکه درباره کلیت صورت های مالی گزارش می دهد که می تواند گزارش مقبول مثبت یا مشروط و یا عدم اظهارنظر یا منفی باشد.

تعریف ساختار (سیستم) کنترل داخلی:

به طور کلی ساختار کنترل داخلی یک سازمان که به آن سیستم داخلی نیز می گویند شامل سیاست ها، سیستم ها و روش هایی است که برای تأمین «اطمینان نسبی» از دستیابی به هدف های سازمانی به وجود می آید.

اهداف برقراری سیستم های کنترل داخلی:

1- حفاظت دارایی ها در برابر ضایع شدن، سوء استفاده و تقلب

2- افزایش دقت و قابلیت اتکای مدارک حسابداری و قابلیت اعتماد گزارش مالی

3- تشویق کارکنان به رعایت رویه های واحد تجاری و سنجش میزان رعایت رویه ها

4- ارزیابی کارایی و سودمندی عملیات

5- رعایت قوانین و مقررات مربوط

تعریف آزمون محتوا:

آزمون هایی هستند که برای اثبات مطلوبیت ارائه هر قلم منعکس در صورت های مالی طراحی و اجرا می شوند. این آزمون ها معمولاً بعد از پایان سال مالی انجام می گیرند و بر دو گونه می باشد:

1- آزمون جزئیات معاملات و رویدادهای مالی و مانده حساب ها:

اعمال روش هایی نظیر انجام محاسبات لازم، کنترل اسناد مربوطه مانند صورتحساب ها، دریافت تأییدیه از اشخاص ثالث، مشاهده عینی موجودی های جنسی و دارایی های ثابت، پرسش از کارکنان و صاحبکاران و... است.

2- بررسی تحلیلی

که اعداد و ارقام را با دید دیگری بررسی می کند، یعنی جزئیات را مورد بررسی قرار نداده بلکه منطقی بودن کلیه ارقام را از طریق استفاده از نسبت های حسابداری نشان می دهد. این آزمون بسیار اهمیت داشته و لااقل به طور سطحی به حسابرس نشان می دهد که آیا اعداد و ارقام مفهوم و صحیح می باشد یا خیر. (منظور از نسبت های حسابداری، نسبت های مالی مانند: جاری و آنی و نقد و... نمی باشد).

مراحل طراحی، اجرا و ارزیابی آزمون های محتوا:

1- تعیین خطر عدم کشف.

2- اجرای بررسی تحلیلی در مورد مانده هر حساب.

3- تعیین خطر عدم کشف آزمون جزئیات معاملات با توجه به خطر بررسی تحلیلی تعیین شده.

4- طراحی و اجرای آزمون جزئیات معاملات با توجه به تعیین خطر عدم کشف آزمون جزئیات.

5- ارزیابی نتایج حاصل از اجرای آزمون جزئیات.

روش های تحلیلی در حسابرسی:

روش های تحلیلی بهترین روش جمع آوری شواهد حسابرسی است که عبارت است از: تجزیه و تحلیل نسبت ها و روندهای عمده، شامل یافتن نوسانات و روابط مالی و غیرمالی به دست آمده که با سایر اطلاعات مربوط، مغایرت دارد یا از مبالغ پیش بینی شده، انحراف دارد.

تعریف خطر حسابرسی و انواع آن:

خطر حسابرسی یعنی احتمال خطر اینکه حسابرس نسبت به صورت های مالی حاوی اشتباه یا تحریف با اهمیت، نظر حرفه ای نامناسب اظهار کند. از لحاظ کلیت صورت های مالی عبارت است از احتمال اینکه تحریفی با اهمیت در صورت های مالی وجود داشته باشد و حسابرسان با روش های رسیدگی خود آن را کشف نکند و به 3 نوع می باشد:

1- خطر ذاتی:

عبارت است از احتمال رخ دادن یک اشتباه با اهمیت در مانده یک حساب یا گروه معاملات، با فرض اینکه کنترل داخلی برای آن وجود نداشته باشد.

2- خطر کنترل:

خطر کنترل عبارت است از احتمال رخ دادن یک اشتباه یا تحریف با اهمیت در مانده یک حساب یا گروه معاملات با فرض اینکه ساختار کنترل داخلی شرکت نتواند از وقوع آنها جلوگیری و یا به موقع آنها را کشف کند.

3- خطر عدم کشف:

خطر عدم کشف عبارت است از احتمال خطر اینکه روش های رسیدگی حسابرسان سبب شود به این نتیجه برسند که اشتباه یا تحریف با اهمیتی در مانده حساب مورد رسیدگی وجود ندارد، در حالی که حساب مزبور در واقع دارای اشتباه با اهمیتی می باشد.

رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه:

عبارت است از رویداد یا معادلات مطلوب و نامطلوبی که بعد از تاریخ ترازنامه و قبل از خاتمه عملیات حسابرسی و انتظار گزارش حسابرسی روی می دهد.

رویدادهای تعدیلی:

رویدادهایی هستند که در تاریخ ترازنامه وجود داشته و تأثیر اجتناب ناپذیری بر برآوردها در فرآیند تهیه صورت های مالی دارد، ولی نتیجه آن بعد از تاریخ ترازنامه مشخص می شود که باید در گزارش حسابرسی آورده و صورت های مالی اصلاح شود. به عنوان مثال مشخص شدن رأی دادگاه درباره یک دعوای حقوقی مطروحه علیه شرکت که پس از تاریخ ترازنامه نتیجه آن مشخص گردید و صاحبکار محکوم به پرداخت مبلغ با اهمیتی شده است.

خطر نمونه گیری:

خطر نمونه گیری یعنی اینکه حسابرسان بر اساس نمونه گیری به نتیجه ای متفاوت از نتیجه حاصل از رسیدگی به کل جامعه دست یابند.

کاربرگ حسابرسی:

کاربرگ حسابرسی، ابزار کار حسابرسی است و حسابرسان روش های به کار برده شده، آزمون های انجام شده، اطلاعات جمع آوری شده و نتایج به دست آمده در طول اجرای عملیات حسابرسی را در کاربرگ ها مستند می کنند. کاربرگ های حسابرسی، حلقه ارتباطی بین مدارک حسابداری صاحبکار و گزارش حسابرسان است.

اهداف به کار بردن کاربرگ حسابرسی:

1- به کارهای حسابرسی سازمان داده و کلیه مراحل حسابرسی را هماهنگ می کند.

2- در بررسی کارهای انجام شده به وسیله کارکنان حسابرسی به شریک مدیر و حسابرس ارشد کمک می کند.

3- مدارکی که جهت دفاع از گزارش حسابرسان فراهم می سازند.

4- اطلاعات مورد نیاز را برای تهیه اظهارنظرهای مالیاتی، بورس اوراق بهادار و سایر مؤسسات دولتی فراهم می سازد.

5- به عنوان راهنما در رسیدگی های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کاربرگ های حسابرسی:

1- کاربرگ های عمومی (کاربرگ های اداری حسابداری)

2- کاربرگ های نهایی (کاربرگ تراز آزمایشی)

3- کاربرگ های اصلی

4- کاربرگ اصلاحات پیشنهادی و تعدیلات طبقه بندی

5- کاربرگ های تفصیلی (کاربرگ فرعی)

6- کاربرگ تجزیه و تحلیل

7- کاربرگ صورت مغایرت

8- کاربرگ های محاسباتی

تعریف کاربرگ نهایی (تراز آزمایشی):

کاربرگ نهایی که کاربرگ تراز آزمایشی نیز نامیده می شود، صورتی از مانده حساب های دفتر کل است که دارای ستون های متعددی است، کاربرگ تراز آزمایشی ستون فقرات کلیه ثبت های کاربرگ های حسابرسی است، در حقیقت کاربرگ تراز آزمایشی کاربرگ کلیدی است که تمام کاربرگ های فرعی را کنترل و خلاصه می کند.

کاربرگ نهایی، جدول اصلی کنترل و تلخیص تمام کاربرگ های پرونده است.

تقسیم مسئولیت در سازمان حسابرسی و برابری (مطابقت) آن با مؤسسات خارجی خصوصی:

1- عضو هیأت عامل (شریک شرکت که به نام این ها گزارش صادر می شود)

2- مدیر گروه (شریک شرکت که به نام این ها گزارش صادر می شود)

3- مسئول کار یعنی مدیر

4- حسابرس ارشد یعنی سرپرست

5- حسابرس یعنی سرپرست

6- کمک حسابرس

7- کارورز یعنی کمک حسابرس

تعریف دارایی های ثابت:

دارایی های می باشند که طول عمر مفید آنها بیش از یک سال می باشد و به قصد خرید و فروش ابتیاع شده (خرید نشده تا به دست نیاورده) و طی عمر مفید مستهلک می شود.

تعریف دارایی های جاری:

طول عمر مفید کمتر از یک سال دارد و به قصد خرید و فروش ابتیاع شده است.

فرآیندهای اساسی حسابرسی:

1- کسب شناخت از سیستم کنترل داخلی صاحبکار و تشریح آن در کاربرگ های حسابرسی.

2- برآورد اولیه خطر کنترل و طراحی آزمون های اضافی کنترل ها.

3- اجرای آزمون های رعایت روش ها و آزمون های اضافی کنترل ها.

4- برآورد نهایی خطر کنترل و طراحی آزمون های محتوا.

5- اجرای آزمون های محتوا (به منظور اثبات مانده حساب ها) و تکمیل رسیدگی ها.

6- مشخص نمودن نوع اظهارنظر و صدور گزارش حسابرسی.

انواع مدارک حسابرسی:

1- مشاهده عینی توسط خود حسابرس (دیدن دارایی ها)

2- اظهارات اشخاص ثالث (مثل گرفتن تأییدیه از بدهکاران بابت بدهیشان طبق دفاترشان).

3- اسناد معتبر رسمی یا غیررسمی (فاکتورهای خرید و فروش)

4- اظهارات مقامات و کارکنان دستگاه (به صورت شفاهی و کتبی)

5- محاسبات خود حسابرس (محاسبه خود حسابرس جهت اطمینان از محاسبات انجام شده شرکت).

6- رویدادها و اقدامات بعدی (اقدامات بعد از ترازنامه)

7- اطلاعات و مدارک حسابرس دیگر (سیستم های کنترل داخلی در پرونده های شرکت و یا حسابرسان قبلی).

8- تکنیک های حسابرسی

9- شمارش بازرس عینی

10- اخذ تأییدیه از اشخاص ثالث

11- سند رسمی

12- مداقه (دقت عمل بیشتر)

13- محاسبه مجدد

14- پرس و جو

15- ردیابی

16- تطبیق اطلاعات مربوط به یکدیگر

17- رسیدگی به دفاتر و مدارک معین

18- مشاهدات و ملاحظات

آیین رفتار حرفه ای:

1- باب اصول:

اصول و دستوراتی هستند کسانی که عضو این حرفه می شوند باید بدون چون و چرا انجام دهند که شامل:

1- مسئولیت ها         2- منافع جامعه        3- درستکاری           4- بی طرفی و استقلال

2- باب احکام:

اگرچه اهداف و اصول بنیادی ارائه شده، جنبه کلی دارد و ناظر به موارد خاص نیست؛ اما «احکام»، رهنمودهایی درباره نحوه کاربرد اهداف و اصول بنیادی مزبور را برای موقعیت هایی ارائه می کند که حسابداران حرفه ای در حین کار با آن مواجه می شوند.

احکام بر سه بخش تقسیم می شود:

الف) قابل اجرا در مورد کلیه حسابداران حرفه ای

ب) قابل اجرا در مورد حسابداران حرفه ای مستقل

ج) قابل اجرا در مورد حسابداران حرفه ای تحت استخدام که در شرایط ویژه ای، ممکن است به حسابداران حرفه ای مستقل شاغل در مؤسسه های حرفه ای نیز تعمیم یابد.

مسئولیت های حسابرسان مستقل:

1- کشف تقلب یا اشتباه در صورت های مالی:

تقلب یعنی اقدامات عمدی یک یا چند نفر از مدیران، کارکنان یا اشخاص ثالث که به ارائه نادرست صورت های مالی منجر شود، تقلب می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- دستکاری، جعل یا تغییر اسناد و مدارک

2- سوء استفاده از دارایی ها

3- ارائه نادرست آثار مالی معامله ها یا حذف آنها از اسناد و مدارک

4- ثبت معامله ها بدون مدارک مثبته (معامله های صوری)

5- به کارگیری نادرست رویه های حسابداری (عمدی)

اشتباه حسابرس:

اشتباه یعنی هرگونه خطای سهوی در صورت های مالی مانند:

1- اشتباهات محاسباتی یا دفتری در اسناد و مدارک حسابداری

2- نادیده گرفتن حقایق موجود یا برداشت نادرست از آنها

3- به کارگیری نادرست رویه های حسابداری (سهوی)

نکته: مسئولیت پیشگیری و کشف تقلب و اشتباه با مدیریت واحد مورد رسیدگی است.

سهل انگاری، قصور، تقلب، حسابرس:

 سهل انگاری حسابرس عبارت است از انجام ندادن وظایف بر طبق استانداردهای حرفه ای، به عبارت دیگر، سهل انگاری یعنی «اعمال نکردن مراقبت های حرفه ای».

قصور حسابرس به معنی بی توجهی کامل فرد نسبت به مسئولیت های حرفه ای خود.

تقلب حسابرس عبارت است از تحریف حقایق با اهمیت با قصد فریب دادن دیگران و با این نتیجه که طرف مقابل زیان ببیند.

 

تست های گزیده شده

1- کدامیک از موارد زیر جزء استانداردهای گزارشگری نمی باشد؟

1) گزارش حسابرسی باید بیانگر این نکته باشد که آیا صورت های مالی بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه شده است یا خیر.

2) گزارش حسابرسی باید بیانگر این نکته باشد که آیا اصول پذیرفته شده حسابداری به صورت یکنواخت و مشابه دوره مالی قبل عمل شده است یا خیر.

3) مسئولیت صاحبکار در مورد تهیه صورت های مالی و مسئولیت حسابرس در خصوص اظهارنظر نسبت به صورت های مالی در گزارش حسابرسی باید تصریح گردد.

4) هیچ کدام از موارد فوق درست نمی باشد.

2- کدام یک از موارد زیر جزء استانداردهای عمومی حسابرسی می باشد؟

1) برنامه ریزی و نظارت بر کارکنان                      2) استقلال رأی و بی طرفی کامل

3) رازداری                                                     4) محافظه کاری

3- رسیدگی اظهارنامه مالیاتی توسط ممیزان اداره دارایی از کدام نوع حسابرسی به شمار می رود؟

1) رعایت                 2) داخلی                3) عملیاتی              4) صورت های مالی

4- عملیات حسابرسی باید به نحوی مناسب و کافی برنامه ریزی شود و در صورتی که در انجام این عملیات از همکاران (کارمندان حسابرسی) استفاده می شود، این افراد باید تحت سرپرستی و نظارت کافی قرار گیرند، جزو کدامیک از استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی است؟

1) استانداردهای گزارشگری                      2) استانداردهای اختصاصی حسابرسی

3) استانداردهای اجرای عملیات                 4) استانداردهای عمومی حسابرسی

5- وظیفه حسابرس داخلی چیست؟

1) استقرار کنترل های داخلی                    2) نظارت بر حسن اجرای کنترل های داخلی

3) اجرای کنترل های داخلی                    4) تصویب کنترل های داخلی

6- «حسابرسی دستگاه های دولتی ایران» به عهده «چه مؤسسه ای» است؟

1) دیوان محاسبات                                  2) بازرسان قانونی

3) سازمان حسابرسی                               4) وزارت امور اقتصاد و دارایی

7- حسابرس داخلی از نظر حدود مسئولیت به چه کسانی پاسخگو است؟

1) رئیس حسابداری   2) مدیران مؤسسه    3) حسابرس مستقل           4) اشخاص ثالث

8- کدامیک از موارد زیر جزء وظایف حسابرس داخلی نیست؟

1) اطمینان از وجود روش ها و مقررات کافی در دستگاه

2) سرپرستی کارکنان دستگاه که کار آنها را مورد کنترل قرار می دهد

3) اطمینان از ثبت صحیح و به موقع فعالیت های مالی در دفاتر

4) همکاری با حسابرس مستقل از نظر تبادل اطلاعات

9- ماهیت و محتوای سه استاندارد پذیرفته شده حسابرسی موسوم به استانداردهای اجرای عملیات در کدام گزینه زیر به بهترین نحو خلاصه شده است؟

1) معیارهایی برای محتوای گزارش حسابرسان درباره صورت های مالی و موارد افشا در یادداشت های پیوست آن.

2) معیارهای برنامه ریزی حسابرسی و گردآوری شواهد

3) ضرورت حفظ استقلال رأی در تمام مطالب مربوط به حسابرسی

4) صلاحیت فنی، استقلال و مراقبت اشخاص مجری حسابرسی

10- کدامیک از موارد زیر از استانداردهای عمومی حسابرسی می باشد؟

1) حفظ استقلال رأی توسط حسابرس

2) اجرای عملیات حسابرسی بر اساس اصول پذیرفته شده حسابرسی

3) کسب شناخت کافی از ساختار کنترل داخلی

4) گزینه 1 و 3 صحیح می باشد

11- استانداردهای حسابرسی شامل کدامیک از موارد زیر می باشد؟

1) استانداردهای عمومی، استانداردهای گزارشگری، استانداردهای رسیدگی

2) استانداردهای رسیدگی، استانداردهای اجرای عملیات، استانداردهای گزارشگری

3) استانداردهای عمومی، استانداردهای اجرای عملیات، استانداردهای گزارشگری

4) استانداردهای عمومی، استانداردهای اجرای عملیات، استانداردهای رسیدگی، استانداردهای گزارشگری

12- بر اساس چه اصلی حسابرس نمی تواند در مؤسسه ای که ذینفع است حسابرسی نمایند؟

1) افشای حقایق                 2) اهمیت               3) رازداری              4) استقلال

13- تصمیم نهایی اینکه حسابرسان نسبت به صاحبکاران حسابرسی خود مستقل به نظر می رسند باید توسط کدام مرجع زیر اتخاذ شود؟

1) حسابرسان           2) صاحبکار             3) کمیته حسابرسی            4) جامعه

14- آقای صادقی حسابرس مستقل، کار حسابرسی شرکت توسعه را پذیرفت، آقای صادقی در جریان حسابرسی متوجه شد که تخصص لازم برای این کار را ندارد. آقای صادقی چه کاری باید بکند؟

1) عدم اظهارنظر ارائه دهد.

2) نظر مشروط اظهار کند.

3) پیشنهاد کند که شرکت توسط حسابرس مستقل دیگری را برای اجرای حسابرسی دعوت کند.

4) بر تخصص کارکنان صاحبکار اتکا کند.

15- هنگامی که از حسابرس مستقل تقاضا می شود صورت های مالی صاحبکار را برای نخستین بار حسابرسی نماید، وی باید با حسابرس قبلی تماس بگیرد. ضرورت تماس با حسابرس قبلی به خاطر تعیین کدام یک از موارد زیر می باشد؟

1) امکان استفاده از کار حسابرس قبلی

2) تشخیص علت و روش صاحبکار در مورد تعویض حسابرسان خود

3) احتمال آگاهی حسابرس قبلی از ضعف در سیستم کنترل داخلی صاحبکار

4) پذیرفتن یا نپذیرفتن کار حسابرسی

16- بر اساس آیین رفتار حرفه ای:

1) حسابرس باید اطلاعات صاحبکار را محرمانه تلقی نموده و از افشای آن خودداری نماید.

2) حسابرس می تواند نسبت به تهیه صورت های مالی صاحبکار اقدام نماید در صورتی که استقلال خود را در رسیدگی هایی که به عمل می آورد، حفظ نماید.

3) حسابرس می تواند نسبت به تهیه صورت های مالی صاحبکار اقدام نماید در صورتی که در تهیه آنها اصول پذیرفته شده حسابداری را رعایت نماید.

4) گزینه های 1 و 2 صحیح می باشند.

17- هر حسابرس مسئولیت دارد رسیدگی های خود را به گونه ای طراحی کند که از کشف اشتباهات و تخلفاتی که بتواند اثر با اهمیتی بر صورت های مالی داشته باشد، اطمینان یابد، در صورت با اهمیت بودن، کدام مورد بر اساس استانداردهای حسابرسی، تخلف محسوب می شود؟

1) اشتباهات دفتری در اطلاعات حسابداری مبنای تهیه صورت های مالی

2) اشتباه در کاربرد اصول حسابداری

3) سوء استفاده از یک دارایی یا گروهی از دارایی ها

4) تفسیر نادرست از حقایق موجود در زمان تهیه صورت های مالی

18- هنگامی که حسابرسان در جریان رسیدگی به صورت های مالی صاحبکار، ارتکاب تقلبی را احتمال دهند، اولین اقدام آنان باید کدام یک از موارد زیر باشد؟

1) اطلاع به صاحبکار در مورد احتمال وجود تقلب و پیشنهاد جهت پیگیری تا حصول نتیجه رضایت بخش

2) بسط روش های عادی رسیدگی به منظور کشف کامل تقلب احتمالی

3) توافق با مقامی ذیصلاح از واحد مورد رسیدگی درباره اینکه آن مقام یا صاحبکار باید پی جویی های لازم برای احراز وقوع جرم را به عمل آورد.

4) قضاوت درباره اهمیت اثر تقلب بر گزارش حسابرسی، با فرض اینکه تقلب واقعاً رخ داده باشد.

19- منظور از سهل انگاری حسابرس چیست؟

1) تحریف حقایق با اهمیت

2) اعمال نکردن مراقبت های حرفه ای

3) عدم توجه عمده به استانداردهای پذیرفته شده «حسابرسی»

4) عدم توجه عمده به استانداردهای پذیرفته شده «حسابداری»

20- حسابرسان مستقل برای پیشگیری از «حساب آرایی و زیاد نشان دادن سود» باید پس از تاریخ ترازنامه کدام مورد را به دقت رسیدگی کنند؟

1) برگشت از فروش های عمده                            2) برگشت از خریدهای عمده

3) فروش های عمده                                         4) خریدهای عمده

21- برای تشخیص با اهمیت بودن یک اشتباه یا تحریف در صورت های مالی مورد رسیدگی حسابرس معیار مناسب تر مواردی است که:

1) آگاهی از آن موجب تأکید استفاده کنندگان از صورت های مالی بر تصمیمات قبلی ایشان خواهد بود.

2) آگاهی از آن می تواند بر تصمیمات استفاده کنندگان از صورت های مالی تأثیر بگذارد.

3) موجب بی اعتباری صورت های مالی خواهد بود.

4) معرف وجود اشتباه در دوره عمل حسابداری و نحوه تنظیم صورت های مالی باشد.

22- هنگام حسابرسی سالانه صورت های مالی، حسابرس احتمال خطر ارائه نادرست با اهمیت در صورت های مالی را به دلیل کدام یک از موارد زیر ارزیابی می نماید؟

1) اشتباه                 2) تقلب        3) اعمال غیرقانونی             4) احتمال خطر تجاری

23- کدامیک از موارد زیر یک نمونه از تقلب می باشد؟

1) اختلاس ناشی از ناتوانی برنامه های کامپیوتر

2) اشتباه در کاربرد (به کارگیری) اصول حسابداری

3) اشتباه در پردازش اطلاعات

4) برآورد غیرمنطقی حسابداری ناشی از اشتباه

24- در کادر فنی مؤسسات حسابرسی، مسئولیت کلیه کارهای انجام شده و اظهارنظرهای ارائه شده در مقابل شریک یا مدیر مسئول به عهده .................... می باشد.

1) مدیر فنی             2) مسئول کار         3) همکاران مسئول کار       4) حسابرس ارشد

25- فردی است که قادر به برنامه ریزی، نظارت کامل و کنترل کیفی بیش از یک کار حسابرسی برای اصلاح پیش نویس گزارشات و اتخاذ تصمیم در شرایط عادی باشد.

1) سرپرست             2) مسئول کار         3) مدیر فنی                      4) مدیر مسئول

26- کدام گزینه وظایف و مسئولیت های حسابرسان ارشد را بیان می کند؟

1) باید حسابداران درجه یک را ضمن اشتغال به عملیات هدایت کند.

2) فقط حسابداران درجه یک و درجه 2 را هدایت می کند.

3) تهیه گزارش و تقسیم کار بین همکاران حسابرس ارشد.

4) مسئولیت کامل طرح و اجرای حسابرسی یک مؤسسه، تهیه گزارش و تقسیم کار بین همکاران.

27- کدام مورد از وظایف و مسئولیت های مدیران یا سرپرستان یک شرکت حسابرسی است؟

1) بررسی فرم ها و کاربرگ ها و گزارش های کارآموزی حسابرس و تماس با صاحبکار

2) تقسیم کار بین همکاران ارشد و بررسی فرم ها

3) فقط بررسی فرم ها و برگه های گزارش

4) مسئولیت های کامل طرح و اجرای حسابرسی یک مؤسسه و بررسی فرم ها و کاربرگ ها

28- آغاز و پایان «فرآیند برنامه ریزی حسابرسی» به ترتیب، کدام است؟

1) قبول صاحبکار - شروع به کار حسابرسی

2) امضای موافقت نامه حسابرسی - امضای گزارش حسابرسی

3) بازدید از محل کار صاحبکار - ارائه گزارش حسابرسی

4) قبل از قبول کار حسابرسی - پایان کار حسابرسی

29- تفاهم حاصل از مذاکرات مقدماتی بین حسابرس و صاحبکار باید به وسیله حسابرس مکتوب شود. کدام یک از موارد زیر بهترین روش برای تنظیم این مذاکرات می باشد؟

1) موافقت نامه حسابرسی

2) نامه مدیریت

3) تأییدیه مدیران

4) این یادداشت ها در بخش دائمی کاربرگ های حسابرسی قرار داده می شود.

30- کدام یک از موارد زیر، مزایای استفاده از برنامه حسابرسی محسوب نمی گردد؟

1) کاهش آزمون های رعایت                     2) جدول بندی روش های حسابرسی

3) سرپرستی کارکنان حسابرسی                4) مستندسازی برنامه ریزی حسابرسی

31- در صورت عدم تفاهم اولیه با صاحبکار، حسابرس کدام راهکار زیر را انتخاب می کند؟

1) اجرای حسابرسی با تردید حرفه ای

2) خودداری از پذیرش یا اجرای حسابرسی

3) برآورد خطر کنترل در سطح حداکثر و اجرای حسابرسی بر مبنای رویکرد محتوایی

4) تعدیل دامنه رسیدگی برای انعکاس افزایش خطر ارائه نادرست ناشی از تقلب

32- در مطالعه و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی، حسابرس ..............

1) نسبت به کنترل های داخلی اداری تأکید بیشتری دارد.

2) نسبت به کنترل های داخلی مالی تأکید بیشتری دارد.

3) اهمیت یکسانی برای کنترل های داخلی اداری و مالی قائل می باشد.

4) اهمیتی نسبت به کنترل های داخلی حسابداری قائل نمی باشد.

33- درک و ثبت سیستم توسط حسابرس جزء کدامیک از مراحل حسابرسی است؟

1) داخلی                 2) ضمنی                3) کنترل های داخلی                             4) نهایی

34- هدف اصلی حسابرسی از ارزیابی ساختار کنترل های داخلی واحد مورد رسیدگی کدامیک از موارد زیر است؟

1) تصمیم گیری در مورد اینکه کار حسابرسی پیشنهادی را بپذیرد یا خیر.

2) گزارش نقاط ضعف کنترل های داخلی به مدیریت شرکت.

3) تعیین حدود و نوع آزمون های کنترل که باید انجام دهد.

4) تعیین نوع حدود و نوع آزمون های محتوا که باید انجام دهد.

35- کدامیک از موارد زیر از عناصر تشکیل دهنده ریسک حسابرسی محسوب نمی گردد؟

1) ریسک ذاتی                                      2) ریسک کنترلی

3) ریسک عدم کشف                               4) هیچ کدام از موارد فوق نمی باشد.

36- ریسک کنترلی عبارت از این ریسک است که:

1) استعداد مانده حساب یا طبقه ای از معاملات به تحریف شدن در غیاب کنترل های داخلی مربوطه.

2) آزمون های محتوا تحریف در مانده یک حساب یا طبقه ای از معاملات را نتواند کشف کند.

3) تحریف در مانده حساب ها ممکن است توسط سیستم کنترل داخلی صاحبکار به موقع کشف نشود.

4) هیچ کدام از موارد فوق صحیح نیست.

37- کدامیک از «کنترل های داخلی عملیات» است؟

1) نگهداری حساب های کنترل                           2) تهیه صورت مغایرت بانکی

3) کنترل مرغوبیت کالا                                     4) تهیه نوار جمع فروش روزانه

38- رعایت کنترل های داخلی ایجاب می کند که صورت مغایرت بانکی توسط «چه کسی» استخراج گردد؟

1) کارمند ثبت کننده حساب بانک                       2) صادرکنندگان چک ها

3) صندوقدار                                                   4) مسئولی دیگر

39- حسابرس تعدادی از نسخه های فاکتور فروش شرکت را انتخاب و امضاهای مجاز، اطلاعات مقداری و تعدادی و مبالغ مندرج در آنها را کنترل می نماید. این عمل بر کدامیک از موارد زیر تأکید دارد؟

1) آزمون های دومنظوره                                    2) آزمون کنترل ها

3) آزمون محتوا                                               4) آزمون مانده حساب

40- هدف از به کارگیری کنترل های داخلی پایه در سیستم های حسابداری چست؟

1) ثبت کلیه رویدادهای مالی در دفاتر                   2) ثبت صحیح رویدادهای مالی در دفاتر

3) گزینه های 1 و 2 صحیح می باشند.                           4) هیچ کدام

41- احتمال خطر عدم کشف عبارت است از:

1) احتمال اینکه روش های رسیدگی که حسابرسان به کار می گیرند، تحریف با اهمیتی که در یک حساب وجود دارد را کشف نکند.

2) احتمال رخ دادن تحریف با اهمیت در یک حساب در غیاب کنترل داخلی لازم در آن.

3) احتمال اینکه سیستم کنترل داخلی صاحبکار نتواند به موقع از رخ دادن تحریف با اهمیت در یک حساب پیشگیری یا آن را کشف کند.

4) هیچ کدام

42- احتمال خطر ذاتی عبارت است از:

1) احتمال اینکه سیستم کنترل داخلی صاحبکار نتواند به موقع از رخ دادن تحریف با اهمیت پیشگیری یا آن را کشف کند.

2) روش های رسیدگی که حسابرسان به کار می گیرند تحریف با اهمیتی که در یک حساب وجود دارد نتواند کشف کند.

3) احتمال رخ دادن یک تحریف با اهمیت در یک حساب و با فرض اینکه برای آن کنترل داخلی مناسب وجود نداشته باشد.

4) گزینه های 1 و 2 صحیح می باشند.

43- کدامیک از موارد زیر را قبل از تاریخ ترازنامه نمی توان انجام داد؟

1) آزمون محتوا                                               2) آزمون کنترل

3) صدور نامه مدیریت                                       4) برآورد احتمال خطر کنترل

44- منظور از «آزمایشات حسابرسی» چیست؟

1) محاسبه مجدد      2) ردیابی               3) سندرسی                      4) همه موارد

45- «روش به دست آوردن مدارک از طریق اظهارات مقامات دستگاه مورد رسیدگی» چه نام دارد؟

1) مصاحبه و پرسش  2) اخذ تأییدیه         3) مشاهده عینی               4) بازرسی

46- «اینکه دارایی یا بدهی ثبت نشده ای وجود ندارد» به کدام جنبه از رسیدگی های اثباتی آن اقلام مربوط می گردد؟

1) وجود                  2) تمامیت              3) صحبت انعکاس              4) مالکیت و تعلق

47- یکی از اهداف آزمون میانبر یا انتقاع زمانی (cut-off) خرید کالا، حصول اطمینان از این موضوع است که ................ ثبت شده باشد.

1) کلیه خریدها در حساب خرید

2) کلیه خریدها در حساب خرید و سوابق موجودی های همان سال

3) سوابق خریدها در کارتکس موجودی ها

4) طلب بستانکاران به نحو صحیح

48- مطالعه سوابق مربوط به یک فعالیت مالی را چه می نامند؟

1) تجزیه کردن حساب         2) تطبیق      3) حسابرسی ترازنامه          4) ردیابی

49- کدام گزینه مفهوم «تجزیه کردن حساب» را بیان می دارد؟

1) بررسی، تشخیص و طبقه بندی اقلام مربوط به دارایی ها و بدهی های جاری

2) بررسی، تشخیص و طبقه بندی کلیه اقلام بدهکار و بستانکار مندرج در یک حساب دفتر کل

3) طبقه بندی کلیه اقلام مربوط به دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام

4) طبقه بندی کلیه اقلام مربوط به فقط حقوق صاحبان سهام به منظور پی بردن به ماهیت عوامل تشکیل دهنده آن

50- کدام گزینه در خصوص سند نادرست است؟

1) اوراق رسید پول و چک های پرداختنی از انواع سند می باشد.

2) رسیدهای وجوه پرداختی از محل تنخواه گردان جزء سند است.

3) سند نوشته ای است که مستند ثبت یک فعالیت مالی را نشان می دهد.

4) سند نوشته ای است که مستند ثبت یک فعالیت مالی و غیرمالی را نشان می دهد.

51- دریافت تأییدیه از بدهکاران به صورت تأییدیه منفی در کدام مورد امکان پذیر بوده و توصیه شده است؟

1) مانده بدهی بدهکاران از اقلام قابل ملاحظه ای تشکیل نشده باشد و تعداد آنها زیاد باشد.

2) مانده بدهی بدهکاران از اقلام قابل ملاحظه ای تشکیل شده باشد و تعداد آنها محدود باشد.

3) کنترل داخلی در رابطه با حساب بدهکاران رضایت بخش باشد.

4) حسابرس معتقد باشد که اشخاص بدهکار به تأییدیه ها توجه خواهند کرد.

52- رسیدگی به صحت اقلام مندرج در دفاتر حساب و صورتحساب ها و سایر مدارک حسابرسی را چه می نامند؟

1) آزمایش     2) تجزیه کردن حساب         3) سندرسی            4) رسیدگی آزمایشی

53- کدام یک از موارد زیر در پرونده دائمی حسابرسی بایگانی می گردد؟

1) صورت ریز موجودی های مواد و کالا

2) صورت ریز بدهکاران و بستانکاران تجاری

3) صورت ریز سهامداران عمده به تفکیک تعداد و نوع سهام

4) مانده موجودی نقد و بانک در تاریخ ترازنامه

54- کدام اطلاعات در پرونده دائم حسابرسی مؤسسه مورد رسیدگی بایگانی می شود؟

1) حسابرسی ضمنی                                         2) روش های استهلاک

3) حساب های انتظامی                                     4) موجودی کالا

55- «چه نوع» کاربرگ هایی در حسابرسی، نشان دهنده اقلام تشکیل دهنده سرفصل های مختلف ترازنامه هستند؟

1) حسابرسی داخلی            2) رسیدگی             3) فرعی                 4) اصلی

56- در کدامیک از موارد زیر حسابرس به احتمال زیاد گزارش عدم اظهارنظر ارائه می نماید؟

1) امتناع مدیریت صاحبکار از ارائه تأییدیه مدیران

2) عدم افشای کافی اطلاعات مهم در صورت های مالی و یادداشت های پیوست

3) عدم ارائه صورت جریان وجوه نقد

4) انحراف عمده در تهیه صورت های مالی از اصول پذیرفته شده حسابداری

57- در کدامیک از حالات زیر حسابرس اظهارنظر مشروط ارائه نمی کند؟

1) حسابرسی نسبت به واحد مورد رسیدگی از استقلال کافی برخوردار نباشد.

2) به علت محدودیت در رسیدگی حسابرس نتوانسته است یک روش مهم رسیدگی را انجام دهد.

3) در گزارش حسابرسی به کار یک متخصص عطف داده شده باشد.

4) از یک روش حسابداری که مغایر با اصول پذیرفته شده حسابداری است استفاده شده باشد.

58- یک گزارش حسابرسی مقبول معمولاً کدام یک از موارد زیر را به صراحت بیان نمی کند؟

1) موضوع رسیدگی حسابرسی

2) رضایت بخش بودن ساختار کنترل داخلی صاحبکار

3) رعایت استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی در اجرای عملیات حسابرسی

4) نظر حسابرس در مورد انطباق صورت های مالی با اصول پذیرفته شده حسابداری

59- «موضوع اصلی» مورد رسیدگی حسابرس مستقل، چیست؟

1) صورت های مالی   2) دفاتر حسابداری             3) اسناد و مدارک     4) همه موارد

60- مسئول اصلی صحت صورت های مالی مؤسسه مورد رسیدگی، «چه کسی» است؟

1) حسابدار              2) حسابرس داخلی              3) صاحبکار   4) حسابرس مستقل

 

1- گزینه «3» صحیح است.

21- گزینه «2» صحیح است.

41- گزینه «1» صحیح است.

2- گزینه «2» صحیح است.

22- گزینه «2» صحیح است.

42- گزینه «3» صحیح است.

3- گزینه «1» صحیح است.

23- گزینه «1» صحیح است.

43- گزینه «1» صحیح است.

4- گزینه «3» صحیح است.

24- گزینه «1» صحیح است.

44- گزینه «4» صحیح است.

5- گزینه «2» صحیح است.

25- گزینه «3» صحیح است.

45- گزینه «1» صحیح است.

6- گزینه «1» صحیح است.

26- گزینه «4» صحیح است.

46- گزینه «2» صحیح است.

7- گزینه «2» صحیح است.

27- گزینه «1» صحیح است.

47- گزینه «2» صحیح است.

8- گزینه «2» صحیح است.

28- گزینه «4» صحیح است.

48- گزینه «4» صحیح است.

9- گزینه «2» صحیح است.

29- گزینه «1» صحیح است.

49- گزینه «2» صحیح است.

10- گزینه «1» صحیح است.

30- گزینه «1» صحیح است.

50- گزینه «4» صحیح است.

11- گزینه «3» صحیح است.

31- گزینه «2» صحیح است.

51- گزینه «3» صحیح است.

12- گزینه «4» صحیح است.

32- گزینه «2» صحیح است.

52- گزینه «3» صحیح است.

13- گزینه «4» صحیح است.

33- گزینه «3» صحیح است.

53- گزینه «3» صحیح است.

14- گزینه «3» صحیح است.

34- گزینه «4» صحیح است.

54- گزینه «2» صحیح است.

15- گزینه «4» صحیح است.

35- گزینه «4» صحیح است.

55- گزینه «4» صحیح است.

16- گزینه «1» صحیح است.

36- گزینه «3» صحیح است.

56- گزینه «1» صحیح است.

17- گزینه «3» صحیح است.

37- گزینه «3» صحیح است.

57- گزینه «1» صحیح است.

18- گزینه «4» صحیح است.

38- گزینه «4» صحیح است.

58- گزینه «2» صحیح است.

19- گزینه «2» صحیح است.

39- گزینه «2» صحیح است.

59- گزینه «4» صحیح است.

20- گزینه «1» صحیح است.

40- گزینه «3» صحیح است.

60- گزینه «3» صحیح است.

تهیه شده توسط ابوالفضل ولدی




https://www.kanazspid.ir/acc/auditeducation/333-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B3%D8%AA.html