آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

چگونه یک کامپیوتر را اسمبل یا سرهم کنیم؟

چگونه یک کامپیوتر را اسمبل یا سرهم کنیم؟ 

 چگونه یک کامپیوتر را اسمبل یا سرهم کنیم؟

منبع:

http://ingooneh.com/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A8%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D9%87%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F


چگونه یک کامپیوتر را اسمبل یا سرهم کنیم؟

Hossein Ghahramani's picture
گردآوری و ترجمه
حسین قهرمانی
مقاله را به صورت اسلاید تصویری ببینید

یادگیری اسمبل کردن کامپیوتر، علاوه بر اینکه شما را با قطعات داخلی کامپیوتر آشنا می کند، شما را در ساخت و اسمبل کردن سیستم دلخواه و همچنین تعویض قطعات ضروری و ارتقاء سیستم در آینده یاری می کند. خوشبختانه سرهم کردن یک دستگاه کامپیوتر، اگر زمان کافی برای جستجوی قطعات مناسب و بستن آنها در کنار یکدیگر را داشته باشید، آنقدرها هم که فکر می کنید، سخت نیست. شما می توانید سیستمی داشته باشید، متناسب با نیاز هایتان و حتی می توانید در آینده از این راه کسب درآمد کنید.

انتخاب نوع سیستم
1
سیستم خانگی متناسب با کارهای روزمره

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که تنها به دنبال گوش دادن موسیقی، تماشای عکس و فیلم و گشت و گذار در اینترنت است. این کاربر به هیچوجه نیاز به انجام بازیهای پیشرفته، کار با نرمافزار های گرافیکی و مهندسی پیچیده ندارد. بنابراین کافیست از مینیموم قیمت برای خرید قطعات استفاده کنید. نیاز به خرید کارت گرافیک و کارت صدا نیست و می توانند آنبورد باشند. با توجه به نیاز کاربر می توانید در بودجه صرفه جویی کنید و سیستم صوتی و تصویری بهتری خریداری کنید. همچنین می توانید مقداری از بودجه را به خرید وسایل جانبی مانند پرینتر، اسکنر و غیره اختصاص دهید.

2
سیستم خانگی/اداری متناسب با کارهای روزمره و اداری

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که علاوه بر کارهای روزمره و ابتدایی، با نرمافزار هایی مانند مایکروسافت آفیس، فتوشاپ و اتوکد نیز کار میکند همچنین باید قادر به اجرای بازیها با گرافیک پایین یا متوسط باشد. برای استفاده این کاربر بهتر است در سیستم از مقدار رم بیشتر، کارت گرافیک جداگانه اما ارزان قیمت استفاده شود. این سیستم برای ادارات و مدارس نیز قابل استفاده است و نسبت به سیستم های خانگی نوع اول تنها 20 درصد افزایش قیمت در بر خواهد داشت.

3
سیستم حرفه ای [صدابردار، آهنگساز، تنظیم کننده]

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که برای انجام کارهای صدابرداری و آهنگسازی نیاز به کارت صدای بسیار پیشرفته دارد.همچنین پردازنده نسبتا قوی، رم بالا و حجم بالای هارد برای آرشیو کردن قطعات مختلف موسیقی و نرافزار ها و افزونه های مختلف آهنگسازی مورد نیاز می باشد. 

4
سیستم حرفه ای [گرافیست، طراح، انیماتور، ادیتور]

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که برای انجام کارهای گرافیکی و 3 بعدی و همچنین رندر کردن صحنه های متفاوت نیاز به پردازشگر قوی و همچنین کارت گرافیک های رده ی حرفه ای دارد. این سیستم نیاز به رم بالا برای لود کردن صحنه های سنگین 3 بعدی و گرافیکی، پردازنده ی بسیار قوی برای انجام محاسبات پیچیده از جمله رندر کردن یا rendering و کارت گرافیک قوی رده حرفه ای (AMD Firepro  و NVIDIA Quadro) برای اجرای روانتر نرافزار های کاربردی و حتی کمک به رندر کردن در بعضی نرم افزارهای خاص دارد.

5
سیستم حرفه ای [professional gamers - گیمر های حرفه ای]

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که نیازمند سیستمی با قابلیت اجرای جدیدترین بازی ها با بهترین کیفیت ممکن باشد. این کاربر حتی تحمل کوچکترین کندی و مشکلی در اجرای بازی را ندارد. بنابر این برای استفاده این کاربر باید از پردازنده های رده بالا و مهمتر از همه یک یا چند کارت گرافیک بسیار پیشرفته و گرانقیمت است. برای اجرای بازی ها با رزولوشین و تراکم پیکسل بالا در مانیتورهای بزرگ، نیاز به رم بالا ی سیستم و کارت گرافیک می باشد.

6
سیستم حرفه ای [مهندس، محقق، ریاضیدان، دانشمند]

این نوع سیستم متناسب با نیازهای کابری است که نیاز به محاسبات پیچیده کامپیوتری برای انجام و شبیه سازی عملیات پیچیده دارد. این سیستم ها در ابعاد کوچک نیاز به پردازنده هایی با تعداد هسته های بیشتر دارد و  در ابعاد بزگتر مانند ابر رایانه ها نیاز به تعداد بیشماری پردازنده و هسته ی محاسباتی برای پردازش سریعتر عملیات پیچیده است.

آشنایی و انتخاب قطعات مختلف کامپیوتر
1
CPU یا پردازنده

پردازنده در واقع مغز کامپیوتر شما است که وظیفه پردازش عملیات مختلفی که در کامپیوتر اتفاق می افتد را به عهده دارد.  بعضی از پردازنده ها دارای قابلیت اجرای چندین عملیات در آن واحد هستند و آنها را سریعتر انجام میدهند. گفته می شود که همه کاربران از تمام قدرت CPU یا پردازنده خود استفاده نمی کنند و از آنجایی که CPU یکی گرانترین قطعات کامپیوتری است، خرید پردازنده های گران قیمت تنها زمانی اهمیت دارد که شما برای انجام عملیات پیچیده ای مانند بازی های 3 بعدی پیشرفته، ادیت ویدیو، رندر کردن و کامپایل برنامه ها از آنها استفاده کنید. 
 

  • دو ویژگی مهمی که هنگام خرید پردازنده باید دقت کنید: 1. سرعت  CLOCK SPEED و 2. تعداد هسته ها یا CORE ها است. CLOCK SPEED مشخص می کند که هر هسته در ثانیه چه تعداد دستورالعمل را می تواند اجرا کند.

بنابر این CLOCK SPEED بالاتر به معنی انجام سریعتر عملیات و تعداد بیشتر هسته ها به معنی پردازش تعداد بیشتر عملیات در آن واحد است.

برای انجام بازیها CLOCK SPEED بسیار مهمتر از تعداد هسته ها است، از آنجایی که در حال حاضر بیشتر بازیها برای استفاده بسشتر از یک  یا دو هسته طراحی نشده اند. بنابراین یک CPU دو هسته ای با CLOCK SPEED بیشتر، بازی را روانتر از یک CPU با 4 هسته و CLOCK SPEED کمتر اجرا می کند. پس هنگام انتخاب CPU، با توجه به نوع سیستم انتخابی و کاربرد آن، به   بنچمارک های (BENCHMARK) مختلف برای اجرای برنامه هایی که بیشترین درجه اهمیت را برای شما دارند دقت کنید. بنچمارکها را در سایت هایی مانند:

anandtech

می توانید مورد بررسی قرار دهید.

  • پردازنده های موجود در بازار محصول دو شرکت اینتل  INTEL و ای ام دی  AMD دو سازنده بزرگ پردازنده در جهان هستند که INTEL سهم بیشتری در بازار را در حال حاضر به خود اختصاص داده است هرچند پردازنده های AMD دارای قیمت مناسبتری هستند.
  • معمولا هنگام خرید، یک سیستم خنک کننده نیز برای CPU درجعبه قرار دارد اما در صورت نیاز باید یک سیستم خنک کننده برای پردازنده خریداری کنید.
2
رم RAM

RAM یا RANDOM ACCESS MEMORY مانند حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شما عمل می کند. رم اطلاعات مورد نیاز را که نیاز به پردازش دارند را در خود جمع می کند تا کامپیوتر سریعتر عمل کند و تعداد بیشتری عملیات را در آن واحد انجام دهد. بنابراین اگر با تعداد زیادی برنامه را در آن واحد و یا با برنامه هایی با عملیات پیچیده بر روی اطلاعات حجیم کار میکنید، نیاز به مقدار رم بیشتری دارید. به مقدار رم با واحد GB گیگابایت و سرعت رم BUS SPEED با واحد MHz مگاهرتز توجه کنید.

  • مقدار رم: هنگام خرید رم به تعداد سوکت های موجود در مادربورد و مقدار گیگابایتی که ساپورت می کند توجه کنید. از آنجایی که قیمت رم هر روز ارزانتر می شود، در ابتدا میتوانید رم کمتری خریداری کنید و در آینده با انتخاب مادربورد مناسب میزان آن را افزایش دهید.
  • تعداد کانال ها CHANNEL: با خرید رمهای دوکاناله (DUAL) یا سه کاناله (TRIPLE) کارآیی رم افزایش پیدا میکند. با خرید رم 4 GB از نوع DUAL درواقع دو رم 2 GB در دو حفره موجود بر روی مادربورد قرار میگیرد که مجموعشان 4 GB می شود.درمادربوردهای TRIPLE  رم در مجموعه 3 تایی در مادربورد قرار می گیرد.
  • سرعت رم: BUS SPEED رم و یا سرعت رم در واقع آنقدر ها هم مهم نیست و تاثیر چندانی در کارآیی ندارد، مگر آنکه بخواهید CPU را آورکلاک کنید.
3
کارت گرافیک یا GRAPHIC CARD

وظیفه کارت گرافیک یا GPU پردازش اطلاعات گرافیکی و تصویری است به همین جهت کابل مانیتور به کارت گرافیک وصل می شود.انتخاب کارت گرافیک در واقع سخت ترین قسمت انتخاب قطعات است. کارت گرافیک های موجود در بازار محصول دو شرکت NVIDIA و  AMD هستند که محصولات NVIDIA  سازگاری بیشتری با نرم افزارهای خاص دارند و محصولات AMD قیمت مناسبتر.

  • بعضی مادربورد ها دارای کارت گرافیک آنبورد هستند که برای مصارف روزمره و ابتدایی کافی است اما برای تماشای تصاویر ویدیویی باکیفیت بالا و انجام بازی های جدید مناسب نیست.
  • برای تماشایی تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا و انجام اکثر بازیها با کیفیت متوسط رو به بالا، یک کارت گرافیک 100 دلاری کفایت می کند اما برای انجام جدیدترین بازیها با بهترین کیفیت ممکن و یا کار با نرافزار های ادیت تصاویر و مدل سازی نیاز به انتخاب دقیق تری دارید. انواع کارت گرافیک ها را با توجه به قیمت با هم مقایسه کنید. بنچ مارکها (BENCHMARK) و تعداد فریم در ثانیه (FRAMERATE) را با توجه به نرم افزار یا بازی دلخواه خود با یکدیگر مقایسه کنید. 
4
هارد درایو یا H.D.D

هارد درایو قطعه ای است که تمام اطلاعات کامپیوتر شما از جمله سیستم عامل، فایلها، آهنگها، عکسه و فیلمهای شما را در خود جای میدهد. و اگر رم حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شماست، هارد حافظه بلند مدت محسوب می شود. اگر قصد جمع آوری آرشیو فیلم و موسیقی دارید، باید بدانید امروزه حجم برنامه های کامپیوتری و فایلهای موزیک و فیلم ها به دلیل افزایش کیفیت، افزایش پیدا کرده است و شما به فضای بیشتری نیاز دارید. هنگام انتخاب هارد به نوع اتصال آن به مادربورد و سرعت هارد توجه کنید.

  • سایز: هرچند که سایز بیشتر هارد، به شما فضای بیشتری برای جمع آوری اطلاعات دلخواه می دهد، اما بعدا هم میتوانید با خرید یک هارد اکسترنال و یا خرید هارد دیگری در کنار هارد قبلی فضای مورد نیاز خود را افزایش دهید. بنابر این بودجه را به قطعات مهمتر اختصاص دهید.
  • سرعت: هرچه سرعت هارد درایو شما بیشتر باشد، سرعت بوت شدن کامپیوتر شما، سرعت اجرای برنامه ها و انتقال اطلاعات نیز بیشتر خواهد بود. این روزها استفاده از هارد درایوهای SSD به دلیل سرعت بالا در حال فراگیر شدن است اما قیمت بالای این نوع هارد درایو باعث می شود که بسیاری در کنار هارد درایو معمولی خود، حجم کوچک تر آن را با قیمت مناسبتر خریداری کنند و به نصب سیستم عامل و برنامه های کاربردی اختصاص دهند.
5
مادربورد یا motherboard

همانطور که از اسمش پیداست، وظیفه مادربورد جا دادن دیگر قطعات در خود و اتصال آنها به یکدیگر است. بعد از انتخاب CPU، کارت گرافیک، رم وهارد درایو، باید مادربوردی انتخاب کنید که بتواند آنها را ساپورت کند. اگر قصد ارتقاء سیستم در آینده را دارید، حتما به امکان پشتیبانی مادربورد انتخابی خود توجه کنید. 

  • نوع سوکت: مادربورد شما بر اساس نوع سوکت هایی که برای پردازنده های AMD یا INTEL طراحی شده است، متفاوت است. پس باید دقت کنید که مادربورد از مدل CPU انتخابی شما پشتیبانی کند.
  • سایز: مادر بورد ها در سه سایز MINI ITX، MICRO ATX و FULL ATX تقسیم بندی می شوند. هرچه ویژگی های مادربورد پیشرفته تر باشد، به مادربورد بزرگتری نیاز دارید.
  • تعداد و نوع پورت های خروجی: به تمام ورت های موجود در مادر بورد نگاه کنید. آیا به تعداد زیادی پورت USB نیاز دارید؟ آیا ترجیح میدهید پورت کارت صدا، کارت شبکه و کارت گرافیک شما به صورت آنبورد روی مادر بورد جا گرفته باشد؟ آیا قصد دارید چندین کارت گرافیک را به صورت SLI روی سیستم خود ببندید؟ به تمامی این سوالات و سوالات دیگری که به انتخاب بهتر شما کمک می کند، پاسخ دهید.
  • میزان پشتیبانی از رم: اگر برنامه تان این است که مقدار رم زیادی روی سیستمتان داشته باشید باید دقت کنید که مادر بورد شما از این مقدار رم پشتیبانی کند. همچنین بیشترین سرعت رمی که مادربورد شما ساپورت می کند را چک کنید زیرا هنگام آورکلاک کردن نیاز به تقویت سرعت رمها دارید.
  • تعداد پورت های SATA: تعداد این پورت ها از این جهت اهمیت دارد که بخواهید از چندین هارد درایو به طور همزمان استفاده کنید.
  • تعداد اسلات PCI: داشتن اسلات PCI به اندازه کافی برای اضافه کردن کارت شبکه، کارت گرافیک، کارت صدا، پورت USB بیشتر و Wi-Fi اهمیت دارد.
  • چیپست یا Chipset : چیپست مادربورد شما مشخص می کند که آیا از Overclock ،SLI ،Crossfire یا  Hardware Virtualization برای نصب هکینتاش  و غیره پشتیبانی می کند یا خیر. اگر از ویژگیهای گفته شده چیزی سر درنمی آورید پس احتمالا زیاد برای شما اهمیتی نخواهد داشت.
  • برندهای معتبر ساخت مادربورد: ASUS، GIGABYTE و MSI
6
• منبع تغذیه یا پاور
  • بعد از انتخاب تمام قطعاتی داخلی و محاسبه مجموع وات مصرفی توسط قطعات داخلی، باید یک پاور مناسب انتخاب کنید. پاور وظیفه دارد که برق مورد نیاز هر قطعه را تامین کند. از این لینک برای محاسبه میزان وات مورد نیاز سیستم استفاده کنید: extreme.outervision.com
  • همیشه پاور خود را با  100 وات قدرت بیشتر نسبت به مجموع وات محاسبه شده خریداری کنید. سعی کنید پاوری تهیه کنید که نویز و صدای کمتری ایجاد کند و بازده بهتری نسبت به برق مصرفی داشته باشند.
7
کِیس یا case

تمامی قطعات داخلی کامپیوتر را در خود جای می دهد و انتخاب آن بیشتر به سلیقه فردی شخص مربوط می شود. فقط توجه داشته باشید که اندازه کیس به اندازه ای باشد که تمام قطعات داخلی از جمله پاور، مادربورد و کارت گرافیک شما را به راحتی در خود جای دهد و هنوز برای سیستم خنک کننده جای کافی داشته باشد. مواردی که درخرید کیس می تواند مفید باشد:

  • تعداد پورت های جلو: داشتن چندین پورت USB، ورودی صدا و میکروفون و غیره در جلوی کیس می تواند مفید باشد.
  • جریان هوا: توجه کنید که کیس شما فضای کافی برای سیستم خنک کننده و عبور جران هوا داشته باشد.
  • نگهدارنده کابلهای داخلی: در بعضی از کیس ها حفره هایی از پیش تعیین شده وجود دارد که به نگهداشتن کابلها در فضای داخلی کمک می کند.
8
• دیگر قطعات داخلی و خارجی

دیگر قطعات مانند درایو های نوری، ماوس، کیبورد و غیره را می توانید بنا به سلیقه انتخاب کنید.

اسمبل کردن قطعات کامپیوتر
1
در کیس را باز کنید.
2
پاور کامپیوتر را باید در قسمت بالا و سمت چپ کیس در جای خود وصل کنید.
  • بعضی از کیس ها همراه با پاور فروخته می شوند که دیگر نیاز به پاور و نصب آن نیست.
  • سر پاور، جایی که دکمه ی روشن/خاموش آن قرار گرفته مشخص کنید.
  • پاور را جوری نصب کنید که دکمه ی روشن/خاموش آن بیرون کیس قرار گیرد. جای پیچ های کیس و پاور را در یک راستا قرار دهید و پاور را به کیس پیچ کنید.
3
مادربورد را از جعبه خارج کنید و روی همان جعبه مادربورد قرار دهید.
  • نباید روی سطوح رسانا یا سطوحی که دارای الکتریسیته ساکن هستند مانند پلاستیک یا پارچه پشمی قرار بگیرد.
4
سی پی یو را از جعبه خارج کنید و با ملایمت آن را در دست بگیرید.

به دلیل حساس بودن CPU در این مرحله باید دقت بیشتری به خرج دهید.در روی مادر بورد به دنبال یک سوکت مربعی به اندازه CPU بگردید. 

5
CPU را درون مادربورد قرار دهید.

در بیشتر سی پی یو ها یک مثلث طلایی در یکی از گوشه ها قرار داده شده که جهت صحیح قرار گیری CPU نسبت به مادربورد را مشخص می کند. این مثلث طلایی روی CPU و مثلث کوچکی به همان شکل روی سوکت مادربورد باید بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

  • اهرم کنار سوکت مادر بورد را بلند کنید و با توجه به جهت پین ها و حفره های روی سطح سوکت مادر بورد، سی پی یو را به گونه ای درون سوکت مادربورد قرار دهید که در هم چفت شوند(هیچ فشاری در این مرحله نیاز نیست و اگر در جای صحیح قرار گیرد به راحتی در هم چفت می شوند).
  • حالا اهرم را به سمت پایین بکشید تا در جایش قفل شود. در بعضی مدلهای ممکن است یک درپوش نیز بر روی سوکت قرار گرفته باشد و فرایند باز و بسته شدن اهرم کمی پیچیده تر باشد.
6
روی CPU مقداری خمیر حرارتی قرار دهید.

به اندازه ی یک یا دو دانه برنج و نه بیشتر خمیر حرارتی سیلیکون روی سطح CPU  قرار دهید و به صورت لایه ای بسیار نازک روی تمام سطح پخش کنید. بعضی از پردازنده ها که به همراه سیستم خنک کننده به فروش می رسند، خودشان در محل تماس با CPU از پیش مقداری خمیر حرارتی دارند.

7
سیستم خنک کننده CPU را در محل نصب کنید.

مدلهای مختلفی سیستم خنک کننده با روشهای نصب متفاوت وجود دارد اما برای اکثر پردازنده های اینتل INTEL کافی است که 4 پین سیستم خنک کننده را بعد از قرار دادن بر روی CPU در جای صحیح به پایین فشار دهید و برای پردازنده های AMD کافی است که دو نوار فلزی اطراف سیستم خنک کننده (با 2 یا 4 حفره) را روی قلابهای سوکت مادربورد قرار دهید و اهرم را به پایین فشار دهید.

8
نصب کردن رم بر روی مادر بورد.

برای نصب رمها ابتدا به حفره های سوکت و طول آنها توجه کنید و رم را از طرف صحیح به پایین فشار دهید تا توسط دسته های کوچک در دو طرف سوکت، درجای خود چفت شود.  هنگام نصب به دوطرف رم به یک میزان فشار وارد کنید. سوکت هایی که دارای رنگ های متفاوتی هستند به این معنی است که در رم های DUAL و TRIPLE ابتدا باید سوکت های همرنگ پر شوند.

9
پلیت I/O را از پشت کیس جدا کنید.

بیشتر مواقع پورت های موجود روی مادر بورد،با حفره های از پیش ایجاد شده روی کیس که پلیت I/O گفته میشود، همخوانی ندارند و باید با پیچ گوشتی و یا یک کارد از جا کنده شود. یک پیچ گوشتی را از لبه ی پلیت وارد کنید و به صورت اهرم به سمت خارج فشار دهید. حالا با حرکت رفت و برگشتی، کل پلیت را از جا بکنید. 

10
پلیت I/O متعلق به مادربورد خود را از جعبه خارج کنیدو در محل پلیت جدا شده نصب کنید.
  • یک قطعه فلزی تقریبا شبیه به آنچیزی که از کیس جدا شد، درون جعبه مادربورد وجود دارد. لبه های اضافی اطراف حفره ها را به سمت خارج فشار دهید. این قطعه فلزی را جلوی محل پورت های مادربورد بگیرید تا طرف صحیح آن را پیدا کنید.
  • پلیت I/IO را از طرف صحیح، در جای پلیت کنده شده روی کیس قرار دهید.
  • هر 4 طرف این قطعه فلزی را با کمی فشار درون فضای کنده شده قرار دهید تا چفت شود. 
11
سطح جانبی بدنه کیس را به پشت قرار دهید و پایه پیچ های اتصال مادر بورد به کیس را نصب کنید.

برای اینکه بتوانید مادر بورد را به بدنه کیس پیچ کنید، ابتدا می بایست پاکت پیچهای مادربورد را از جعبه خارج کنید و پایه پیچ هایی را که برای پیچ کردن مادربورد به کیس در نظر گرفته شده اند را روی بدنه کیس در حفره های مشترک پیچ کنید.

12
مادر بورد را درون کیس قرار دهید.

مادر بورد را به گونه ای درون کیس قرار دهید تا حفره های موجود برای پیچ کردن با حفره های موجود درون بدنه ی کیس در یک راستا قرار بگیرند. تعداد حفره های روی بدنه کیس بیشتر از تعداد حفرا های مادربورد می باشند بنابراین باید جای حفره های مشترک و همراستا را به خاطر بسپارید.

13
مادربورد را به بدنه کیس پیچ کنید.
  • حالا مادربورد را روی این پایه پیچ ها قرار دهید و به طوری که پورتهای مادربورد با حفره های پلیت فلزی در یک راستا باشند، مادربورد را به بدنه کیس پیچ کنید.
14
کارتهای PCI مانند کارت شبکه، کارت صدا و کارت گرافیک را نصب کنید.
  • سوکت های PCI  با نامها، رنگها واندازه های متفاوت روی مادربورد قرار گرفته اند.
  • در راستای این سوکت ها روی کیس ورقه های فلزی باریکی قرار دارد که برای نصب کارت های مختلف یاید از جای خود کنده شوند. این ورقه های فلزی را جدا کنید و کارت های PCI را درون این سوکت ها فشار دهید تا چفت شوند و محل پیچ روی کارت و بدنه کیس دقیقا روی هم قرار گیرند.
  • حال کافی است که با پیچ گوشتی کارت مورد نظر را به بدنه کیس پیچ کنید تا محکم شود.
15
هارد درایو را درون کیس نصب کنید.

به داخل کیس نگاه کنید در سمت راست مادربورد در قسمت بالا و پایین مکانهایی در نظر گرفته شده اند برای درایوهای نوری و هارد دیسک. پایین این قسمت جای قرار گرفتن هارد درایو است که به صورت کشویی در حالی که پینهای مربوط به کابلها به سمت مادربورد قرار دارد، درون این دهانه ها  قرار می گیرد و پیچ می شود. اگر قصد دارید بیش از یک هارد درایو نصب کنید و کیس بزرگی نیز در اختیار دارید، سعی کنید بین هارد درایوها فاصله باشد.

16
درایوهای نوری را نصب کنید.

درپوش پلاستیکی درایوهای نوری را در قسمت جلوی کیس خارج کنید و cd پلیر و dvd پلیر خود را در دهانه های بالایی از جلوی کیس به داخل هل دهید و به بدنه پیچ کنید. در انتها می توانید در پوش ها را دوباره در جای خود قرار دهید. 

اتصال کابل ها
1
کابل های برق رسان منبع تغذیه یا پاور را از هم جدا کنید.
  • کابلهای خارج شده از منبع تغذیه کابهایی هستند که برق لازم را به تمام قطعات سیستم  می رسانند. کابل های مشابه را از هم جدا کنید و به تفاوت کابلهای متفاوت دقت کنید.
2
کابل 24 پین مادربورد

این کابل بزرگترین کابل منبع تغذیه شما است که برق لازم را به مادربورد می رساند. سر این کابل  باید دارای 24 پین باشد اما می توانید از ترکیب یک کابل 20 پین به علاوه یک کابل 4 پین استفاده کنید و در محل مشخص شده کمی فشار دهید تا صدای چفت شدن آن به گوش برسد. 

3
کابل 4 پین
  • روی مادربورد باید جایی برای یک کابل 4 پین وجود داشته باشد. آن را پیدا کنید و کابل 4 پین را در محل چفت کنید.
4
کابل 6 پین
  • اگر از یک کارت گرافیک قدرتمند استفاده میکنید احتمالا نیاز به برق بیشتر و اتصال به منبع تغذیه دارد. یک کابل 6 پین پیدا کنید و آن را به انتهای کارت گرافیک خود وصل کنید. اگر محلی برای این کابل 6 پین روی کارت گرافیک خود پیدا نکردید، پس نیازی به این کابل ندارید.
  • در صورتی که منبع تغزیه کابل 6 پین نداشته باشد می بایست مطابق شکل از کابل تبدیل استفاده کنید که در تصویر مشاهده می کنید.
5
کابل پاور هارد درایو و درایو نوری
  • کابل پاور درایوهای IDE به صورت یک کانکتور سفید رنگ با 4 حفره نسبتا بزرگ در کنار یکدیگر از دیگر کابلها متمایز می شود و MOLEX نام دارد. این کابل را به سوکت 4 پین در سمت راست درایو خود وصل کنید.
  • درایو های SATA معمولا از کابل MOLEX برای برق رسانی به درایو پشتیبانی می کنند اما اگر در سمت راست درایو این سوکت وجود نداشت باید در سمت چپ درایو خو از کابل برق مخصوص درایوهای SATA استفاده کنید.
6
کابل فن [FAN]
  • برای برق رساندن به فن های موجود در کیس باید از کابلهای 4 پین MOLEX استفاده کنید.
  • برای فن CPU باید کابل باریک متصل به فن را به خود مادر بورد وصل کنید. یک سوکت کوچک روی مادر بورد در اطراف CPU یافت می شود که در کنارش نوشته شده CPU-FAN یا SYS-FAN. 
7
کابل دیتا هارد درایو و درایو نوری
  • "کابل دیتا" وظیفه انتقال اطلاعات را از هارد درایو و درایوهای نوری به عهده دارد. این کابل در دونوع SATA و IDE بسته به نوع درایو شما در جعبه مادربورد و احتمالا در جعبه هارد-درایو یا درایو نوری خریداری شده موجود می باشد. 
  • اگر درایو شما از نوع IDE باشد، باید یک کابل پهن با ضخامت بسیار کم به نام کابل IDE را از درون جعبه مادربورد خارج کنید و سر آبی رنگ آن را به مادربورد و سر دیگر را از جهت صحیح به هارد درایو یا درایو نوری وصل کنید.
  • اگر درایو شما از نوع SATA باشد، باید یک کابل باریک و رنگی در جعبه مادربورد پیدا کنید و یک سر آن را به مادربورد و سر دیگر آنرا به درایوتان متصل کنید.
8
کانکتورهای USB، AUDIO و FIREWIRE در قسمت جلو

بیشتر کیسها در قسمت جلو پورتهایی اضافی دارند که باید از پشت و درون کیس به مادربورد متصل شوند. کابلهای کوچکی با کانکتور 8 پین از این قسمت از کیس خارج شده اند که باید بر روی مادربورد به دنبال کلماتی مانند USB، AUD و 1394 بگردید و این کانکتورها را در آنجا وصل کنید.

9
• کلید پاور کیس و چراغهای LED

در پایان کابلهای دیگری با نامهایی مانند POWER-SW، RESET-SW و HDD LED نیز از کیس خارج شده اند که کلیدهای پاور و ریستارت و چراغهای LED مربوط به کیس را فعال می کنند. این کابلهای کوچک و ریز 1 پین یا دو پین هستند که مجموعا به یک سوکت ریز 8 پین بر روی مادربورد متصل می شوند. برای نحوه صحیح اتصال این کانکتورها می توانید دفترچه مادربورد را مطالعه کنید.

10
کابل پاور را به برق وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید.

 در صورتی که مشکلی وجود نداشت در کیس را ببندید و  سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کنید.

عیب یابی
1
اگر کامپیوتر شما روشن نشد ابتدا پاور، کابل پاور و دکمه پشت پاور را چک کنید.
2
اگر صدای بوق عجیبی به گوش رسید، نگران نباشید.
  • یک صدای بوق کوتاه: به معنای این است که سیستم شما مشکلی ندارد و اگر تصویری روی مانیتور دیده نمی شود باید کابل مانیتور را چک کنید.
  • دو صدای بوق کوتاه: ارور بر روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود.
  • یک صدای بوق طولانی و سپس یک بوق کوتاه: به معنای وجود مشکلی در مادربورد است.
  • یک صدای بوق طولانی و سپس دو یا سه بوق کوتاه: به معنای این است که کارت گرافیک شما مشکل دارد.
  • سه بوق طولانی: به معنای این است که کیبورد مشکل دارد.
  • بوق های طولانی و مکرر: به معنای این است که رم مشکل دارد.
  • بوق طولانی و ممتد: به معنای وجود مشکل در منبع تغذیه، مادربورد یا کیبورد.
  • بوق ممتدی که بلند و کوتاه میشود: بی معنای مشکل در CPU .
3
کابل ها و قطعات متصل به مادر بورد را دوباره چک کنید.

برای محافظت از سیستم،کابل برق پاور را بیرون بکشید و دوباره در داخل کیس همه چیز را چک کنید. تمامی کابلهای پاور متصل به مادربورد و قطعات داخلی را چک کنید و کامپیوتر را دوباره روشن کنید.

4
اگر مشکل حل نشد، یک بار دیگر تصاویر و دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.
5
در صورت ادامه مشکل سیستم را به یک متخصص نشان دهید و از اشتباهات خود درس بگیرید و تجربه کسب کنید.
نکته ها: 
  • کابلها را به صورت آویزان در فضای کیس رها نکنید. از بست های پلاستیکی برای دسته کردن آنها در گوشه کیس استفاده کنید.

  • هنگامی که قطعات داخلی کامپیوتر را لمس می کنید و یا آنها را جابه جا می کنید، مطمئن شوید که کابل برق منبع تغذیه یا همان پاور را بیرون کشیده باشید وگرنه ممکن است به قطعات داخلی یا کل سیستم صدمه وارد کنید.

  • اگر یک سیستم قدیمی در خانه دارید از آن می توانید به عنوان الگوی اتصال قطعات استفاده کنید.

  • از دوستی که که قبلا تجربه این کار را داشته است بخواهید شما را همراهی کند. شاید بار اول اسمبل کردن قطعات کمی سخت باشد اما بارهای بعدی برایتان بسیار ساده تر خواهد بود.

  • برای اتصال قطعات به یکدیگر از نیروی زیاد استفاده نکنید. اگر قطعه ای به راحتی درون سوکت یا اسلات مربوطه قرار نمیگیرد حتما جایی از کار را دارید اشتباه انجام می دهید.

  • برای اتصال قطعات کافی است که کل سیستم را مانند پازلی پیچیده در نظر بگیرید که باید شکل کانکتور کابلها با شکل سوکت و اسلات مربوطه همخوانی داشته باشد. تکه تکه پازل را کامل کنید.

  • قبل از اینکه کامپیوتر را به برق وصل کنید و آن را روشن کنید، یک بار دیگر تمام اتصالات را بررسی کنید و مراقب باشید رسانایی مانند پیچ یا پیچ گوشتی، روی سطح مادربورد جا نمانده باشد.

  • هنگام نصب CPU و کابلهای IDE دقت بیشتری به خرج دهید. اگر یکی از پینهای کوچک و ظریف صدمه ببیند دیگر به راحتی قابل جبران نیست.

  • قطعات داخلی و خود کیس پر از لبه ها و گوشه های تیز هستند که می توانند به دست صدمه بزنند. هنگام کار مراقب دستان خود باشید.


منبع:

http://ingooneh.com/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A8%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D9%87%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F