آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

آموزش های رایگان اینترنت رایانه ایمیل سایت وبلاگ تحقیق نرم افزارها تحقیقات علمی

اسکی (ASCII) چیست؟

 اسکی (ASCII) چیست؟ 

  اسکی (ASCII) چیست؟

http://bytegate.ir/%d8%a7%d8%b3%da%a9%db%8c-ascii-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/


اسکی (ASCII) استانداردی برای نوشتن و نمایش دادن کاراکترهای انگلیسی به علاوه برخی از کاراکترهای رایج است. (+ جدول کامل اسکی و نحوه نوشن کاراکترهای اسکی)

کدگذاری نویسه چیست؟

قبل از آن که به سراغ بحث "اسکی (ASCII)" برویم، بهتر است با مفهوم کدگذاری نویسه یا Character Encoding آشنا شویم. کدگذاری نویسه که به آن کدبندی نویسه، رمزنگاری نویسه و رمزنگاری نوشته نیز گفته می‌شود، نوعی قرارداد برای درک نوشته در تبادل اطلاعات است. با استفاده از یک کدگذاری نویسه، طرفین مبادله کننده داده یا نوشته می‌توانند داده دریافتی خود را به صورت صحیح درک کنند. برای درک بهتر رمزنگاری نویسه، دو نفر را فرض کنید که به زبان‌های مختلف حرف می‌زنند. حال درصورتی که این دو فرد به یکدیگر برسند، هیچ یک از طرفین سخن دیگری را نخواهد فهمید. برای حل این مشکل می‌توان هر دو طرف را مجبور به یادگرفتن یک زبان واحد کرد. درحالی که هر دو می‌توانند به زبان خود حرف بزنند، این امکان نیز بوجود می‌آید یه با استفاده از آن زبان واحد با یکدیگر نیز صحبت کنند.

بگذارید یک مثال عملی برای لزوم وجود یک کدگذاری نوشته بزنیم؛ فرض کنید دو کامپیوتر X و Y قرار است اطلاعاتی را رد و بدل کنند درحالی که هیچ یک از آن‌ها از یک کدگذاری نویسه واحد پیروی نکنند درک اطلاعات در طرف دیگر غیرممکن خواهد بود. مثلاً در کامپیوتر X حرف A برابر با 0001 حرف B برابر با 0010 و حرف C برابر با 0100 باشد. در کامپیوتر Y نیز حرف A برابر 1111 حرف B برابر 1110 و حرف C برابر 1100 باشد. در این صورت عبارت CAB در دو کامپیوتر با استفاده از بیت‌های زیر شناخته خواهد شد:

X: ۰۱۰۰۰۰۰۱۰۰۱۰

Y: ۱۱۰۰۱۱۱۱۱۱۱۰

بنابراین امکان درک داده‌ها ارسالی از طرف کامپیوتر X به Y در کامپیوتر Y غیرقابل فهم خواهد بود و برعکس. اما درصورتی که این دو کامپیوتر از یک کدگذاری نویسه واحد استفاده کنند (حداقل در هنگام ارسال و دریافت داده‌ها)، این مشکل رفع خواهد شد. فرض کنید در کدگذاری نویسه واحد حرف A برابر 0001 حرف B برابر 1111 و حرف C برابر 1010 باشد در این حالت عبارت CAB در هر دوی این کامپیوترها به شکل زیر خواهد بود:

X: ۱۰۱۰۰۰۰۱۱۱۱۱

Y: ۱۰۱۰۰۰۰۱۱۱۱۱

بنابراین هردو طرف می‌توانند به صورت کاملاً صحیح اطلاعات دریافتی را درک کنند.

 

تاریخچه اسکی (ASCII)

به گفته سایت ویکی‌دات (WikiDot)؛ ایده طراحی کاراکتر اینکدینگ اسکی (ASCII) در ماه مه سال 1961 توسط Bob Bemer به ANSI (مخفف American National Standards Institute به معنای "موسسه استانداردهای ملی آمریکا) فرستاده شد و در همان سال کمیته‌ای با عنوان X3.4 (که زیرگروه X3 بوده) به رهبری John Auwaerter به نمایندگی اکثر سازندگان تشکیل شده و به کار کردن روی این ایده مشغول شدند. گروه X3.4 بیش از دو سال بر روی این ایده کار کردند که بیشتر این مدت طی بحث‌های بیهوده سپری شد و درنهایت در سال 1963 اسکی بوجود آمد.

در سال 1964 اولین سیستم عاملی که قرار بود توسط IBM با نام Operating System/360 از استاندارد ASCII استفاده کند به دلیل عدم تطابق کاراکتر ست ASCII با استاندارد پرینترها و دستگاه‌های پانچ (EBCDIC) کنسل شد. به خاطر مشکلات موجود، اسکی تا سال 1981 بدون استفاده ماند و طی این مدت تنها کامپیوتر UNIVAC 1050 محصول IBM بود که از استاندارد اسکی استفاده می‌کرد تا اینکه در سال 1981 نیاز به اسکی بیشتر شد و کامپیوترها تا جایی که می‌توانستند به این استاندارد مجهز شدند.

منبع تاریخچه اسکی: Wikidot.com

 

اسکی (ASCII) چیست؟

کلمه اسکی (ASCII) مخفف عبارت "American Standard Code for Information Interchange" به معنای "استاندارد کدگذاری آمریکایی برای تبادل اطلاعات" بوده و تلفظ آن /ˈæski/ است. اسکی یکی از کدبندی‌های نوشته (Character Encoding) است که به وسیله آن طرفین مبادله کننده اطلاعات می‌توانند به طور صحیح داده‌ها را دریافت و تشخیص بدهند. به عبارت بهتر؛ ASCII نوعی قرارداد برای تشخیص نوشته‌هاست.

کاراکتر ست اسکی خود به دو نوع تقسیم می‌شود. نوع 7 بیتی که با نام اسکی استاندارد (Standard ASCII) شناخته شده و دارای 2 به توان 7 یعنی 128 کاراکتر مختلف است که از 0 تا 127 استفاده می‌شوند.

نوع دیگر آن حالت 8 بیتی است که با نام اسکی توسعه یافته (Extended ASCII) شناخته شده و دارای 2 به توان 8 یعنی 256 کاراکتر مختلف است که از 0 تا 255 استفاده می‌شود. حالت توسعه یافته جدا از حالت استاندارد نیست بلکه از 0 تا 127 کاراکتر اول آن درست مانند حالت استاندارد بوده و فقط بقیه کاراکترها به بعد از آن (از 128 تا 255) اضافه شده است. کاراکترهای اضافی دارای هیچ استانداردی نبوده و ممکن است در دستگاه‌ها و کامپیوترهای مختلف فرق داشته باشد مثلاً در کامپیوتر X کاراکتر اسکی 150 معادل حرف û و در کامپیوتر Y معادل حرف ب باشد اما کاراکترهای قبل از 128 همگی ثابت هستند. برای مثال، کاراکترهای فارسی در اینکدینگ Iranian System شرکت ایرانیان سیستم که یکی از قدیمی ترین اینکدینگ‌های ASCII فارسی است را می‌توانید در این لینک ببینید.

در هر دو نوع ذکر شده (7 و 8 بیتی) تعداد 32 کاراکتر اول (یعنی از 0 تا 31) و آخرین کاراکتر (127) با عنوان کاراکترهای کنترلی (Control Characters) شناخته می‌شود. این کاراکترها غیرقابل چاپ بوده و فقط برای کنترل متن مورد استفاده قرار می‌گیرد (مثلاً مشخص کننده ابتدای هدر، حذف، کنسل و ...). بقیه کاراکترها یعنی از 32 تا 126 قابل چاپ هستند. این کاراکترها شامل نمادها، حروف و اعداد انگلیسی هستند. در حالت توسعه یافته، از کاراکترهای 128 تا 255 نیز قابل چاپ هستند.

 

جدول کدهای اسکی

در جدول زیر می‌توانید کاراکترهای اسکی استاندارد (از 0 تا 127) را ببینید. همانطور که گفته شد به دلیل این که در اسکی توسعه یافته کاراکترهای اضافی اختیاری هستند، از نوشتن آن‌ها خودداری می‌کنیم. لیست‌ها از سایت ویکی‌پدیا کپی شده اند.

  • جدول کاراکترهای کنترلی

معادل باینری معادل اکتال معادل دسیمال معادل هگزادسیمال مخفف در یونیکد با کلید کنترل در زبان C نام کاراکتر کنترلی
000 0000 000 0 00 NUL ^@ \0 کاراکتر Null یا پوچ
000 0001 001 1 01 SOH ^A
کاراکتر آغازین هدر (Header)
000 0010 002 2 02 STX ^B
کاراکتر آغازین متن و جداکننده هدر از متن
000 0011 003 3 03 ETX ^C
کاراکتر پایانی متن
000 0100 004 4 04 EOT ^D
سیگنال پایان انتقال - خاتمه دادن به ارتباط
000 0101 005 5 05 ENQ ^E
سیگنال پرس و جو برای اتمام انتقال
000 0110 006 6 06 ACK ^F
Acknowledge
000 0111 007 7 07 BEL ^G \a سیگنال بیپ (صدای کوتاه)
000 1000 010 8 08 BS ^H \b Backspace
000 1001 011 9 09 HT ^I \t تغییر مکان به کاراکتر تب (TAB) بعدی
000 1010 012 10 0A LF ^J \n تغییر مکان به خط جدید
000 1011 013 11 0B VT ^K \v تغییر مکان به کاراکتر تب خب بعدی
000 1100 014 12 0C FF ^L \f صفحه بعدی - کاراکتر فضای خالی
000 1101 015 13 0D CR ^M \r Carriage return
000 1110 016 14 0E SO ^N
تغییر به کاراکتر ست دیگر
000 1111 017 15 0F SI ^O
تغییر به کاراکتر ست اولیه
001 0000 020 16 10 DLE ^P
Data Link Escape
001 0001 021 17 11 DC1 ^Q
کنترل 1 قراردادی دستگاه
001 0010 022 18 12 DC2 ^R
کنترل 2 قراردادی دستگاه
001 0011 023 19 13 DC3 ^S
کنترل 3 قراردادی دستگاه
001 0100 024 20 14 DC4 ^T
کنترل 4 قراردادی دستگاه
001 0101 025 21 15 NAK ^U
Negative Acknowledgment
001 0110 026 22 16 SYN ^V
Synchronous idle
001 0111 027 23 17 ETB ^W
انتهای بلوک انتقال
001 1000 030 24 18 CAN ^X
لغو
001 1001 031 25 19 EM ^Y
تمام شدن منبع ذخیره یا کاغذ
001 1010 032 26 1A SUB ^Z
Substitute
001 1011 033 27 1B ESC ^[ \e Escape
001 1100 034 28 1C FS ^\
جداکننده فایل
001 1101 035 29 1D GS ^]
جداکننده گروه
001 1110 036 30 1E RS ^^

جداکننده رکورد
001 1111 037 31 1F US ^_
جداکننده واحد
کاراکترهای قابل چاپ از 32 تا 126
111 1111 177 127 7F DEL ^?
Delete

 

  • جدول کاراکترهای قابل چاپ

معادل بایتری معادل اوکتال معادل دسیمال معادل هگزادسیمال کاراکتر
010 0000 040 32 20 (space)
010 0001 041 33 21 !
010 0010 042 34 22 "
010 0011 043 35 23 #
010 0100 044 36 24 $
010 0101 045 37 25 %
010 0110 046 38 26 &
010 0111 047 39 27 '
010 1000 050 40 28 (
010 1001 051 41 29 )
010 1010 052 42 2A *
010 1011 053 43 2B +
010 1100 054 44 2C ,
010 1101 055 45 2D -
010 1110 056 46 2E .
010 1111 057 47 2F /
011 0000 060 48 30 0
011 0001 061 49 31 1
011 0010 062 50 32 2
011 0011 063 51 33 3
011 0100 064 52 34 4
011 0101 065 53 35 5
011 0110 066 54 36 6
011 0111 067 55 37 7
011 1000 070 56 38 8
011 1001 071 57 39 9
011 1010 072 58 3A :
011 1011 073 59 3B ;
011 1100 074 60 3C <
011 1101 075 61 3D =
011 1110 076 62 3E >
011 1111 077 63 3F ?
100 0000 100 64 40 @
100 0001 101 65 41 A
100 0010 102 66 42 B
100 0011 103 67 43 C
100 0100 104 68 44 D
100 0101 105 69 45 E
100 0110 106 70 46 F
100 0111 107 71 47 G
100 1000 110 72 48 H
100 1001 111 73 49 I
100 1010 112 74 4A J
100 1011 113 75 4B K
100 1100 114 76 4C L
100 1101 115 77 4D M
100 1110 116 78 4E N
100 1111 117 79 4F O
101 0000 120 80 50 P
101 0001 121 81 51 Q
101 0010 122 82 52 R
101 0011 123 83 53 S
101 0100 124 84 54 T
101 0101 125 85 55 U
101 0110 126 86 56 V
101 0111 127 87 57 W
101 1000 130 88 58 X
101 1001 131 89 59 Y
101 1010 132 90 5A Z
101 1011 133 91 5B [
101 1100 134 92 5C \
101 1101 135 93 5D ]
101 1110 136 94 5E ^
101 1111 137 95 5F _
110 0000 140 96 60 `
110 0001 141 97 61 a
110 0010 142 98 62 b
110 0011 143 99 63 c
110 0100 144 100 64 d
110 0101 145 101 65 e
110 0110 146 102 66 f
110 0111 147 103 67 g
110 1000 150 104 68 h
110 1001 151 105 69 i
110 1010 152 106 6A j
110 1011 153 107 6B k
110 1100 154 108 6C l
110 1101 155 109 6D m
110 1110 156 110 6E n
110 1111 157 111 6F o
111 0000 160 112 70 p
111 0001 161 113 71 q
111 0010 162 114 72 r
111 0011 163 115 73 s
111 0100 164 116 74 t
111 0101 165 117 75 u
111 0110 166 118 76 v
111 0111 167 119 77 w
111 1000 170 120 78 x
111 1001 171 121 79 y
111 1010 172 122 7A z
111 1011 173 123 7B {
111 1100 174 124 7C |
111 1101 175 125 7D }
111 1110 176 126 7E ~

 

نوشتن کاراکترهای اسکی

برای نوشتن کاراکترهای اسکی (ASCII) کافیست کلید Alt را نگه داشته سپس عدد دسیمال کاراکتر مورد نظر را از سمت راست کیبورد (نامبر پد) زده و کلید Alt را رها کنید. برای مثال، برای نوشتن کاراکتر R کلید Alt را نگه دارید، عدد 82 را زده سپس کلید Alt را ها کنید.

امروزه کاراکترهای کنترلی اسکی به دلیل این که دیگر کاربردی در ارتباطات امروزی ندارند، تبدیل به اشکال و سمبل‌های مختلفی شده اند. مثلاً کد اسکی 1 برابر نماد ☺ است.

جالب است بدانیداستفاده از کاراکترهای اسکی برای طراحی تصاویر نیز به یک هنر تبدیل شده است. برای مثال تصویر زیر که کوچک شده یک تصویر با ابعاد 8115x5515 است (تصویر کامل)، با استفاده از کاراکترهای ASCII طراحی شده است. البته ممکن است این تصاویر به صورت خودکار یا دستی تولید شده باشند:

Ascii art



http://bytegate.ir/%d8%a7%d8%b3%da%a9%db%8c-ascii-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/